Έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από τη διαφημιζόμενη, ως «ιστορική μεταρρύθμιση» της κυβέρνησης. Η σημερινή πραγματικότητα διαψεύδει με τον καλύτερο τρόπο τα περί «σημαντικής βελτίωσης»
της μετακίνησης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην πόλη που θα έφερνε η «αποϊδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ.
Για να μετακινηθείς με τα αστικά λεωφορεία περιμένεις είκοσι και πολλές φορές τριάντα λεπτά. Δεκάδες λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και αναλώσιμων. Η έλλειψη προσωπικού είναι εμφανής και ιδιαίτερα στην τεχνική βάση. Σε ώρες αιχμής η συχνότητα των δρομολογίων συνεχώς ελαττώνεται. Οι οδηγοί πολλές φορές γίνονται στόχος για τα χάλια της συγκοινωνίας, οι τεχνίτες τσακίζουν τα κορμιά τους για να κρατήσουν τα σαράβαλα αξιόμαχα, όλες οι ειδικότητες κοπιάζουν για να βγει ακόμα και αυτό το λειψό συγκοινωνιακό έργο. Κυβέρνηση και διοίκηση του ΟΑΣΘ πανηγυρίζουν για τη μείωση εξόδων. Καταφεύγουν ακόμα και σε διάφορα φτηνά κόλπα -όπως την παραμονή λεωφορείων στο τέρμα γραμμών, για να φαίνεται ότι είναι στο δρόμο. Προσπαθούν έτσι να αποφύγει την οργή των επιβατών που αναγκάζονται να περιμένουν ώρα στη στάση. Βάφουν παλιά λεωφορείαηλικίας 20 και πλέον ετώνστο χρωματισμό των νεότερων για να τα παρουσιάσουν ως νεότερα!!!
Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι να κυκλοφορούν τις καθημερινές περίπου 350 από τα 520 λεωφορεία που είναι υποχρεωμένος να κυκλοφορεί ο ΟΑΣΘ με δύναμη στόλου τα 600 λεωφορεία! Τα Σαββατοκύριακα η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη με αναμονές ακόμα και 1 ώρα!
Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα:
• στην πολυπληθέστερη συνοικία της Δυτικής Θεσσαλονίκης στον Εύοσμο για το διάστημα από 31 Οκτωβρίου έως 20 Νοεμβρίου στη γραμμή Νο 21 (Εύοσμος – Αριστοτέλους) υλοποιήθηκε μόνον το 63% των προβλεπόμενων δρομολογίων. Ειδικότερα, στη συγκεκριμένη γραμμή προβλέπονται καθημερινά εννέα λεωφορεία, επτά τα Σάββατα και έξι τις Κυριακές. Αντ’ αυτού διατίθενται από τέσσερα έως έξι τις καθημερινές και τέσσερα με πέντε τα σαββατοκύριακα. Συνολικά, αυτές τις 21 ημέρες έπρεπε να διατεθούν στη συγκεκριμένη γραμμή 174 λεωφορεία, αλλά διατέθηκαν τελικά 110, δηλαδή 64 λιγότερα.
• Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και η λεωφορειακή γραμμή Νο 32 (Κάτω Ηλιούπολη – Αριστοτέλους) στην οποία, κατά το ίδιο διάστημα διατέθηκε το 68% των προβλεπόμενων λεωφορείων. Συγκεκριμένα από τα 15 λεωφορεία που προβλέπονται τις καθημερινές διατέθηκαν εννέα με δέκα, ενώ ανάλογη περικοπή έγινε και τα σαββατοκύριακα. Συνολικά, από τα 297 λεωφορεία τα οποία έπρεπε να χρησιμοποιηθούν στη συγκεκριμένη γραμμή στο διάστημα αυτών των 21 ημερών, διατέθηκαν μόλις 202, δηλαδή 95 λεωφορεία λιγότερα.
• η περικοπή λεωφορείων της γραμμής 12 της Κάτω Τούμπας που ήδη εφαρμόζεται και οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις διέλευσης των λεωφορείων.
• Στο Δήμο Νεάπολης – Συκεών, η συγχώνευση των γραμμών 25 (Νεάπολη) και 57 (Χορτιάτη), με αποτέλεσμα να μένει ακάλυπτο ένα μεγάλο κομμάτι της Νεάπολης.
Και το χρεοκοπημένο μοντέλο του κρατικοδίαιτου – ιδιωτικού ΟΑΣΘ και το δήθεν «κρατικοποιημένο», που εξακολουθεί να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, βάζουν σε δεύτερη θέση το δικαίωμα του λαού για σύγχρονες, ασφαλείς και φθηνές αστικές συγκοινωνίες που να καλύπτουν τις πραγματικές του ανάγκες.
Η τιμή του εισιτηρίου παραμένει τσουχτερή. Για πολλούς εργαζόμενους με σχέσεις εργασίας μερικής απασχόλησης και αμοιβή 300€, το κόστος μετακίνησης μπορεί να φτάνει στο 10% του μισθού τους.Με την έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου η τιμή για όσους μένουν μακριά θα αυξηθεί κατακόρυφα καθώς και για αυτούς που χρησιμοποιούν δύο ή και τρία λεωφορεία για να εξυπηρετούνται από και προς της δουλειά, το σχολείο, κλπ
Σήμερα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, ολοκληρώνει την περιβόητη απελευθέρωση των μεταφορών και στις αστικές συγκοινωνίες. Κοινοπραξίες, ιδιωτικές εταιρείες, ΚΤΕΛ, τουριστικά, δήμοι, περιφέρειες ετοιμάζονται για το μεγάλο φαγοπότι. Ο νέος νόμος δίνει τα πάντα στους επιχειρηματικούς ομίλους, εξασφαλίζει χρυσές δουλειές στους εργολάβους, τους διευκολύνει να παρέχουν συγκοινωνιακό έργο με κρατικό χρήμα και φθηνούς, ευέλικτους εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα.Γραμμές όπως:67,68,80,81,82,85,86,87,88,90,91,92 και άλλες που «δεν συμφέρουν» οικονομικά θα δοθούν βορά στους ιδιώτες.
Κόντρα σε αυτή την κατάσταση, πρέπει να παλέψουμε ενωμένα και συντονισμένα για σύγχρονες φτηνές συγκοινωνίες
Η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με κριτήριο όχι την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών αλλά τη συμβολή τους στην καπιταλιστική κερδοφορία δημιουργεί εκρηκτικά προβλήματα. Οι συνέπειες της αντιλαϊκής πολιτικής είναι χειροπιαστές τόσο για τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ όσο και για το λαό που τα έχει ανάγκη.
Η αιτία για όλα αυτά είναι ότι ο ΟΑΣΘ συνεχίζει να λειτουργεί με τη λογική κόστους-οφέλους που διέπει τη λεγόμενη «αποϊδιωτικοποίηση» της κυβέρνησης. Μια λογική που θα οδηγήσει και στην επανιδιωτικοποίηση των όποιων κερδοφόρων γραμμών στο μέλλον, με τσουχτερό εισιτήριο και την κουτσά – στραβά διατήρηση των υπολοίπων με προπομπό αυτό που βλέπουμε σήμερα.Όπως αποδεικνύεται δηλαδή, καθόλου δεν μπορεί η συνεπής εφαρμογή τέτοιων αρχών να πηγαίνει μαζί με την ικανοποίηση των αναγκών για ασφαλή, σύγχρονη μετακίνηση με ΜΜΜ στην πόλη. Είναι ακόμα μια πλευρά που δείχνει τι σόι νέα εποχή έρχεται με την επιστροφή στην ανάπτυξη και την «έξοδο από την εποχή των μνημονίων».
Σήμερα είναι ακόμα πιο αναγκαίος ο αγώνας για Ενιαίο Κρατικό Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών που θα αποτελεί λαϊκή περιουσία και θα λειτουργεί με βάση τις σύγχρονες ανάγκες του λαού για φθηνή, αξιόπιστη και τακτική συγκοινωνία και των εργαζομένων για μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους με αξιοπρεπείς μισθούς και πλήρη εργασιακά Με σύνθημα «Μπροστά οι δικές μας ανάγκες και όχι τα κέρδη των λίγων» οργανώνουμε τον αγώνα με διεκδίκηση κόντρα στην προσπάθεια εξαπάτησης των λαϊκών στρωμάτων από την κυβέρνηση.
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΜΑΖΙΚΑ:
μείωση της τιμής του εισιτηρίου στο μισό
δωρεάν μετακίνηση των εργαζομένων και των μαθητών τις ώρες που μετακινούνται από και προς τη δουλειά και τα σχολεία
συντήρηση του στόλου από μόνιμο προσωπικό
προσλήψεις εργαζομένων με πλήρη δικαιώματα
αξιοποίηση των εγχώριων δυνατοτήτων για κατασκευή νέων οχημάτων
συχνές, τακτικές αστικές συγκοινωνίες με ανθρώπινες συνθήκες
κάλυψη της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό
Ένωση Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης
Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων ν.Θεσσαλονίκης
Σωματείο Εργολαβικών Καθαριστριών και Φυλάκων Κ. Μακεδονίας
Λαϊκές Επιτροπές Θεσσαλονίκης