Σοκαριστικές είναι οι λεπτομέρειες των μοιραίων λεπτών πριν την μετωπική σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη
καθώς 10 ημέρες μετά, τα όσα καταθέτουν οι «πρωταγωνιστές» του σιδηροδρομικού δυστυχήματος αποκαλύπτουν αδυναμίες και λάθη, με κόστος 57 ανθρώπινες ζωές.
Στην προανακριτική του κατάθεση, ο Σταθμάρχης Λάρισας, Βασίλης Σαμαράς καταλογίζει ευθύνες στον νεκρό μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity62, αλλά και στον διοικητικό του προϊστάμενο, τον Επιθεωρητή του ΟΣΕ, Δημήτρη Νικολάου, ενώ παραδέχεται για πρώτη φορά ότι έπραξε λάθος αναφορικά με τις οδηγίες που έδωσε στην επιβατική αμαξοστοιχία, για να εξέλθει από τον Σταθμό της Λάρισας, με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη. Κυρίως, όμως, ο Σταθμάρχης Λάρισας αποδέχεται πως ήταν ανεπαρκής στα καθήκοντά του, καθώς όταν ερωτάται αν γνωρίζει επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών, απαντά πως «με όση επάρκεια θα μπορούσα να λάβω κατά το χρόνο της εκπαίδευσης μου». Από τα «βέλη» του δεν ξεφεύγει ούτε ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, καθώς στην ερώτηση «πως διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;», «αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από την διοίκηση», αποφαίνεται ο Σταθμάρχης.
Από πλευράς του, τον Σταθμάρχη Λάρισας δείχνει ως υπαίτιο ο επίσης κατηγορούμενος, Επιθεωρητής του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, εξιστορώντας για την μοιραία νύχτα πως «ώρα 23:44 τηλεφώνησα του σταθμάρχη υπηρεσίας Λάρισας Σαμαρά Βασίλειο, για να με ενημερώσει τι ακριβώς συμβαίνει και οι μηχανοδηγοί των ανωτέρω αμαξοστοιχιών δεν απαντούν». «Ο σταθμάρχης μου απάντησε με εμφανή σύγχυση και πανικόβλητος και μου είπε επακριβώς: “Δεν μπορώ να προσδιορίσω σε ποια γραμμή έχω διώξει την επιβατική αμαξοστοιχία”», πρόσθεσε ο κ. Νικολάου.
«Του έδωσα τηλεγράφημα προφορικό»
Στην προανακριτική του κατάθεση, ο Βασίλης Σαμαράς περιέγραψε τις κρίσιμες ώρες πριν την μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, παραδεχόμενος τα λάθη του στην συνεννόηση με τον μηχανοδηγό. «Διώχνοντας εγώ την αμαξοστοιχία από το σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, δεν έδωσα γραπτή ειδοποίηση, υποδείγματος 1001. Δηλαδή γραπτό τηλεγράφημα κυκλοφορίας στον μηχανοδηγό και στον προϊστάμενο της υπαριθμόν IC 62 αμαξοστοιχίας, με το οποίο να τον πληροφορώ για την διπλή γραμμή ανόδου στην οποία θα κυκλοφορούσε έως τον σταθμό Νέων Πόρων που ήταν σε λειτουργία, καθώς το φωτόσημο εξόδου σε σχέση με την πορεία της αμαξοστοιχίας, δεν λειτουργούσε και ήταν κόκκινο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σταθμάρχης.
«Δεν μου διαβίβασε» ο μηχανοδηγός
Στον αντίποδα, «του έδωσα τηλεγράφημα προφορικό μέσω ασυρμάτου με το οποίο τον ενημέρωνα να περάσει φωτόσημο εξόδου Λάρισας έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων χωρίς να του αναφέρω οτι κυκλοφορεί σε διπλή γραμμή ανόδου» τόνισε ο Σταθμάρχης, και συνέχισε λέγοντας πως «ο μηχανοδηγός αρχικά μου είπε “εντάξει” στο νούμερο που του διαβίβασα με τον φορητό ασύρματο, δηλαδή το νούμερο 47, το οποίο αφορούσε στο προφορικό τηλεγράφημα μου, όπως αυτό είναι καταχωρημένο στο βιβλίο κυκλοφορίας, αλλά δεν μου διαβίβασε ο ίδιος, δηλαδή ο μηχανοδηγός του νούμερο του δικού μου τηλεγραφήματος επιβεβαιώσεις όπως όφειλε προς επιβεβαίωση». «Το δικό μου προφορικό τηλεγράφημα προς τον Μηχανοδηγό της υπαριθμόν IC 62 αμαξοστοιχίας, ήτανε το εξής: “περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”. Όπως αναγράφεται στο βιβλίο κυκλοφορίας, παραλείποντας να του αναφέρω ότι θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου», σημείωσε.
«Δεν ξέρω πως έγινε και μπήκε στη γραμμή καθόδου, ούτε με ενημέρωσε σχετικά ο μηχανοδηγός της υπαριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, ότι δηλαδή κινούνταν στη γραμμή καθόδου και όχι ανόδου προς Θεσσαλονίκη, ενώ στον πίνακα έβλεπα ότι οι λυχνίες ήταν στις κύριες γραμμές χωρίς να αναβοσβήνουν, γεγονός που υποδηλώνει ότι η κίνηση του τρένου γίνεται κανονικά στην άνοδο, διότι είναι κλειδωμένες οι γραμμές από το ηλεκτρονικό σύστημα» υποστήριξε ο Σταθμάρχης, καταλήγοντας πως «δεν θεωρώ πιθανό από λάθος χειρισμό δικό μου να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο. Ο μηχανοδηγός δεν μου ανέφερε ότι από την άνοδο πήγε στην κάθοδο και έγινε ό,τι έγινε». Ακόμη, παραδέχεται ότι δεν ανέφερε προς τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας ότι θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου, ενώ απέδωσε σε αμέλειά του την μη έκδοση γραπτής ειδοποίησης προς τον επικεφαλής της αμαξοστοιχίας 62.
Η αναγγελία θα έσωζε το τρένο
Λίγο πριν τα μεσάνυχτα της 28ης Φεβρουαρίου πληροφορήθηκε ότι κάτι συμβαίνει ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, επίσης κατηγορούμενος για την υπόθεση, επικοινωνώντας με τον Σταθμάρχη Λάρισας. «Τότε αντελήφθην ότι κάτι κακό συνέβη και αμέσως αναχώρησα από το Βόλο με το αυτοκίνητο με κατεύθυνση προς Λάρισα και καθ’οδόν ενημερώθηκα ότι συνέβη δυστύχημα μεταξύ των ανωτέρω Α και Β αμαξοστοιχιών στο ύψος του σιδηροδρομικού σταθμού Ευαγγελισμού Λάρισας, όπου και μετέβην στο σημείο του δυστυχήματος περί ώρα μηδέν 1:05 της 1ης Μαρτίου 2023» περιέγραψε ο Επιθεωρητής. «Αξίζει να σημειώσω ότι αν ο μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας 62 κατά την ώρα αναχώρησης από το σταθμό Λάρισας, έκανε εκφώνηση μέσω ράδιοτηλέφωνου ότι κινούταν μεταξύ των σταθμών Λάρισας και Νέων Πόρων σε μόνη γραμμή καθόδου όπως και όφειλε να εκφωνήσει, ίσως να μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα», κατέληξε.
Κλείσιμο
Σημειωτέον ότι εντολή για έναρξη προκαταρκτικής εξέτασης όσον αφορά την αναρρωτική άδεια που χορηγήθηκε στον επιθεωρητή του ΟΣΕ έδωσε χθες η εισαγγελία του Βόλου, υπόθεση στην οποία εμπλέκονται δύο γιατροί του Γενικού Νοσοκομείου Βόλου που έχουν τεθεί ήδη σε αναστολή καθηκόντων: ο διευθυντής της Νευροχειρουργικής κλινικής, Νικόλαος Χαυτούρας και ο υφιστάμενός του, επιμελητής Α’, νευροχειρουργός Αθανάσιος Μανιώτης, με αποτέλεσμα να τεθούν σε αναστολή καθηκόντων.
Χωρίς τρένα και Προαστιακό σήμερα
Εν τω μεταξύ, χωρίς τρένα και Προαστιακό θα κυλήσει η σημερινή ημέρα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train, η οποία ανέφερε επιπλέον πως όλοι οι μηχανοδηγοί της έχουν περάσει με επιτυχία ιατρικές και ψυχομετρικές εξετάσεις. «Όλοι οι μηχανοδηγοί της εταιρείας Hellenic Train έχουν εκπαιδευτεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» υπογράμμισε η εταιρεία σε νέα ανακοίνωσή της, απαντώντας στις «αβάσιμες ειδήσεις» σχετικά με την έλλειψη εκπαίδευσης των οδηγών και την απουσία των απαραίτητων πιστοποιητικών.
Ραγδαίες, παράλληλα, υπήρξαν οι εξελίξεις και στο δικαστικό σκέλος της υπόθεσης, καθώς στις έρευνες εισήλθε και ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος, πρώην αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπος Βουρλιώτης. Συγκεκριμένα, ο κ. Βουρλιώτης ελέγχει την περιουσιακή κατάσταση όσων εμπλέκονται σε συμβάσεις έργων και προμηθειών της τελευταίας 15ετίας για το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Ειδικότερα, θα ελεγχθούν διεξοδικά όσοι κατείχαν θέση ευθύνης στον ΟΣΕ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ και την Hellenic Train και ήταν συμβαλλόμενοι στις επίμαχες συμβάσεις, όπως θα ελεγχθούν και οι εργολάβοι που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων, προμηθειών, κ.λπ. Σε περίπτωση, μάλιστα, που διαπιστωθεί από το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, ακίνητη περιουσία κ.λπ. η οποία δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα τους, θα διερευνηθεί περαιτέρω για το εάν εμπλέκονται σε δωροδοκίες και εάν υπάρχει ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Ταυτόχρονα, ορίστηκαν χθες οι δύο εφέτες ανακριτές που θα ερευνήσουν την τραγωδία στα Τέμπη. Ο 54χρονος εφέτης Σωτήρης Μπακαΐμης ανέλαβε καθήκοντα τακτικού εφέτη ανακριτή, με αναπληρώτρια την 49χρονη επίσης εφέτη Σοφία Λυμπεριάδου, μετά από ομόφωνη απόφαση της Ολομέλειας Εφετών Λάρισας. Οι δύο δικαστικοί λειτουργοί θα αναλάβουν από εδώ και στο εξής τις ανακρίσεις για την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη. Τέλος, αναπληρώθηκαν χθες και οι θέσεις των παραιτηθέντων επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Στο εξής, τη θέση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΣΕ ΑΕ ανέλαβε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, συγκοινωνιολόγος, μέχρι πρότινος τεχνικός σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, ενώ τη θέση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ αναλαμβάνει ο κύριος Χρήστος Παληός, πολιτικός μηχανικός, ο οποίος διατελούσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ.