Monday, 18 November, 2024

Τέμπη: Οι έρευνες και οι νέες πιθανές ποινικές διώξεις. Τι δείχνει το πόρισμα της ΕΑΔ

Νέα στοιχεία έρχονται στο «φως» για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ παράλληλα ραγδαίες

είναι εξελίξεις και στο ποινικό σκέλος της υπόθεσης. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, μέσα στα επόμενα 24ωρα αναμένεται να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις κατά προσώπων που με λάθη από πράξεις ή παραλείψεις οδήγησαν στο δυστύχημα.

Ήδη οι δύο εφέτες ανακριτές Σωτήρης Μπακαΐνης και Σοφία Λυμπεριάδου που ανέλαβαν την υπόθεση φέρονται να εξετάζουν ένα νέο κύκλο προσώπων που εμπλέκονται με την υπόθεση. Εξάλλου, στον ΟΣΕ Λάρισας μεταβαίνει ο εκτελών χρέη Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης, ο οποίος γνωρίζει εκ των έσω τη λειτουργία του Οργανισμού.

Οι πρώτες κινήσεις των νέων ανακριτών

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θέμα ωρών είναι να κληθούν σε απολογία οι τρεις εναντίον των οποίων έχουν ήδη ασκηθεί νέες διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο πολλών ανθρώπων. Ο έμπειρος σταθμάρχης, ο οποίος βάσει της απολογίας του 59χρονου κατηγορουμένου έφυγε από το σταθμαρχείο της Λάρισας στις 22:20, ο εφεδρικός σταθμάρχης που φέρεται να έφυγε από το σταθμαρχείο στις 22.10 και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που ήταν υπεύθυνος για την έκδοση των βαρδιών. Πρόκειται για κακούργημα που μπορεί να επιφέρει ποινή φυλάκισης από 10 χρόνια έως ισόβια.

Παράλληλα, η εισαγγελία του Βόλου έχει διατάξει προκαταρκτική έρευνα για τους δύο γιατρούς που χορήγησαν την αναρρωτική άδεια στον προϊστάμενο επιθεώρησης. Εντός της εβδομάδας Δευτέρα με Τρίτη, αναμένεται να κατατεθεί και μηνυτήρια αναφορά κατά εκείνων που διαρρέουν υλικό είτε της προανακριτικής είτε της δικογραφίας, αλλά και κατά όσων δημοσιεύουν αυτό το υλικό.

Το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για τη σηματοδότηση

Εν τω μεταξύ, η έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας όπως φαίνεται έχει ήδη καταγράψει τις πρώτες παραλείψεις και καθυστερήσεις στην αποκατάσταση της σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Όπως προκύπτει, το έργο-που ξεκίνησε το 2014 και δεν έχει τελειώσει ακόμα- είχε προβλήματα ήδη από τον τρόπο που είχε σχεδιαστεί, καθώς ο ΟΣΕ δεν είχε ακριβή εικόνα για την κατάσταση του προηγούμενου συστήματος σηματοδότησης. Στη συνέχεια η ΕΡΓΟΣΕ έδειξε «επιείκεια», όταν η κοινοπραξία άρχισε από τον πρώτο χρόνο να παραβιάζει τις συμβατικές προθεσμίες. Και αργότερα ο ΟΣΕ καθυστέρησε τις εργασίες, μη δίνοντας τις απαραίτητες άδειες. Η ΕΑΔ πάντως κρίνει ότι η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης ήταν επιβεβλημένη για την ολοκλήρωση του έργου.

Η έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας συντάχθηκε από κλιμάκιο δύο ελεγκτών, έπειτα από εντολή του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και ολοκλήρωσε το πόρισμά της τον Αύγουστο του 2021.

Οι ελεγκτές εξέτασαν τη σύμβαση 717, για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα (πλην του τμήματος Τιθορέας – Δομοκού), εξετάζοντας τόσο τη διαδικασία δημοπράτησης και ανάθεσης όσο και την υλοποίηση του έργου, καλύπτοντας ένα διάστημα από το 2012 έως το 2021.

Στο επίκεντρο του ελέγχου βρέθηκαν, όπως ήταν επόμενο, τόσο ο τρόπος χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ όσο και οι χειρισμοί του αναδόχου (κοινοπραξία ΤΟΜΗ-Alstom). Στις 180 σελίδες της έκθεσης, που περιλαμβάνει και φωτογραφικό υλικό, αναλύεται βήμα βήμα η πορεία του έργου και το «γαϊτανάκι» των παραλείψεων και καθυστερήσεων.

Αποσωληνώθηκε ένας τραυματίας

Αποσωληνώθηκε το πρωί του Σαββάτου (11/3) ένας 22χρονος νεαρός, που νοσηλευόταν στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη, μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Παράλληλα, σύμφωνα με την ΕΡΤ αναμένεται να εξέλθει και από τη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Να σημειωθεί ότι, οι τραυματίες που παραμένουν σε ΜΕΘ είναι τέσσερις και επτά επιπλέον βρίσκονται σε απλή νοσηλεία, όλοι στο νοσοκομείο της Λάρισας.

Το Σάββατο (10/3) δύο ακόμη άτομα βγήκαν από τις ΜΕΘ και νοσηλεύονται στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Λάρισας. Το προσωπικό του νοσοκομείου εκφράζει την αισιοδοξία του και ευελπιστεί πως τα δύο παιδιά θα πάρουν εξιτήριο την επόμενη εβδομάδα.

«Αυτόν θα φυλάω»;

Νέα στοιχεία για τις παραλείψεις το βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη έρχονται σταδιακά στο φως, με τις καταθέσεις των εμπλεκόμενων να ρίχνουν «φως» σε πάγιες χαοτικές πρακτικές αλλά και να αναδεικνύουν τα μοιραία λάθη που οδήγησαν στη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη.

Μια από τις βασικές παραλείψεις, όπως φαίνεται από τις καταθέσεις έμπειρων σταθμαρχών, είναι ότι στη βάρδια υπήρχε μόνο ένας σταθμάρχης ενώ θα έπρεπε να υπάρχουν δύο – ο ένας να έχει οπτική επαφή και να μεριμνά για την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας και ο άλλος να ασχολείται με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων και τη συνεννόηση με τους μηχανοδηγούς και άλλους σταθμούς. «Παλαιότερα εργάζονταν από δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό» κατέθεσε εν ενεργεία σταθμάρχης στις Αρχές, όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή».

Ενδεικτική είναι η κατάθεση σταθμάρχη από τη Λάρισα, ο οποίος εκείνη την ημέρα είχε βάρδια στον Παλαιοφάρσαλο.

Ο ίδιος υποστήριξε ότι στις 22:45 κάλεσε τον έμπειρο σταθμάρχη που θα έπρεπε να σχολάσει στις 23:00 για να δει πού βρίσκεται και εκείνος του απάντησε:

«Όταν αναχώρησε το τρένο από το Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με το σταθμάρχη Λάρισας Βασίλειο Σαμαρά. Ο Βασίλης Σαμαράς είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στην συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Σαμαρά μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του περί ώρα 22:45 και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε “Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω”»; Μάλιστα, είπε πως συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, «δεν φεύγει κανείς».

Το «κοινό μυστικό» για τις βάρδιες

Το OPEN μεταδίδει πως φαίνεται ότι ήταν «κοινό μυστικό» ότι τα 9ώρα των σταθμαρχών ήταν εικονικά και είχαν καθιερωθεί το τελευταίο διάστημα ως μόνιμο μπόνους για τους σταθμάρχες, που είχαν πολύ απαιτητικό πρόγραμμα και η διοίκηση θέλησε με αυτό τον τρόπο να τους ανταμείψει.

Αυτό συνέβαινε για να παίρνουν οι εργαζόμενοι μια ώρα υπερωρία, δηλαδή περίπου 50 ευρώ επιπλέον το μήνα. Ωστόσο αυτό σήμαινε πως όταν άλλαζαν τη σκυτάλη εργασίας ο απογευματινός με τον βραδινό σταθμάρχη δεν συνέπιπταν μια ώρα σε κοινή βάρδια, όπως φαίνεται στο πρόγραμμα, διότι η υπερωρία τους ήταν εικονική.

Σημειώνεται ότι, ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης στην απολογία του αποκάλυψε ότι μέχρι τις 10 ήταν τρεις οι σταθμάρχες.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου