Monday, 27 January, 2025

Τέμπη: Οι δεξαμενές με το εύφλεκτο υλικό στο εμπορικό τρένο

Στις 26 Φεβρουαρίου του 2023, αμαξοστοιχία εισέρχεται στην Ελλάδα

από τον συνοριακό σταθμό της Γευγελής. Η Hellenic Train παραλαμβάνει 18 ανοιχτού τύπου βαγόνια φορτωμένα με λαμαρίνες.

Δυο ημέρες αργότερα, στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, τρία από αυτά τα βαγόνια τοποθετούνται πίσω από τη μηχανή του μοιραίου εμπορικού τρένου 63503 που ξεκινά για την Αθήνα. Τα βαγόνια αυτά φαίνεται πως έχουν σημασία. Το τρένο συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με την επιβατική αμαξοστοιχία IC62 στα Τέμπη, με αποτέλεσμα να βρουν τον θάνατο 57 άνθρωποι. Η πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε και η φωτιά που ακολούθησε δημιούργησαν ερωτήματα. Από τις αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους εντοπίστηκαν στο σημείο της σύγκρουσης, δείγματα από εύφλεκτο μείγμα αρωματικών υδρογονανθράκων.

Σύμφωνα με τεχνική έκθεση που είδε το NEWS247 και η οποία βρίσκεται στα χέρια του ανακριτή, τα φορτία αυτά φαίνεται ότι βρίσκονταν τοποθετημένα μαζί με λαμαρίνες, στα βαγόνια 1, 2 και 3.

Σύμφωνα με την έκθεση του Αχιλλέα Μιχόπουλου, τεχνικού συμβούλου οικογενειών θυμάτων στα Τέμπη, η παρουσία του εύφλεκτου φορτίου μπροστά από τις λαμαρίνες, προκάλεσε το φαινόμενο του fireball που παρακολουθούμε στα βίντεο. H εξέλιξη του είχε ασυνήθιστα μεγάλη διάρκεια. Αυτό οφείλεται πιθανότατα σε διαδοχικές απελευθερώσεις και ανατροφοδοτήσεις καύσιμης ύλης.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ευρήματα του Γενικού Χημείου του Κράτους, το φορτίο που προκάλεσε το fireball, σύμφωνα με την έκθεση, φέρεται να ήταν μίγμα αρωματικών υδρογονανθράκων που περιείχε βενζόλιο, σε μεγάλη συγκέντρωση, και τουλουόλιο.

Το φορτίο, σύμφωνα πάντα με την έκθεση Μιχόπουλου, ήταν κατανεμημένο σε 3 ομάδες των 4-6 m3, (3 x 4-6 δοχεία του 1 m3). Η σύγκρουση προκαλεί κραδασμούς. Οι λαμαρίνες απελευθερώνονται και παρασέρνουν μαζί τους τις δεξαμενές. Οι σπινθήρες που παράγονται προκαλούν ανάφλεξη. Αργότερα, οι λαμαρίνες των τριών βαγονιών διακρίνονται σε φωτογραφίες να βρίσκονται πάνω στις ράγες, με έντονα σημάδια θερμικής καταπόνησης… Ευρήματα που συμπεριέλαβε στην έκθεση της η ομάδα Anubis και βρίσκονται στα χέρια του ανακριτή, δικαιολογούν την πιθανή μεταφορά φορτίου σε ξύλινη παλέτα με ιμάντα πρόσδεσης. Η παρουσία των παραπάνω σε οποιοδήποτε άλλο βαγόνι της εμπορικής, πέραν των τριών, δε φαίνεται να δικαιολογείται.

Αφενός, γιατί οι άλλες πλατφόρμες της εμπορικής (βαγόνι 4-13) έμειναν άθικτες, άρα δε θα μπορούσε να βρεθεί περιεχόμενο τους στον τόπο του δυστυχήματος. Αφετέρου, καθώς η πρόσδεση τους στα container γίνεται με άλλο, σαφώς πιο σύγχρονο τρόπο. Τον Δεκέμβριο του 2024, ανάλυση της Χημικής Υπηρεσίας Πειραιά απέδειξε ότι η φωτιά που ακολούθησε δεν προήλθε από τα έλαια σιλικόνης.

Η έκθεση εκτιμά ότι η εμπορική μετέφερε από 8.0 έως 12.7 τόνους πολυαρωματικών υδρογονανθράκων. Η εκτίμηση για τον όγκο του φορτίου τεκμηριώνεται επιστημονικά με μια ανάλυση μοντέλου Cascade Release για το fireball, καθώς και μια σειρά άλλων μετρήσεων και δοκιμών σε επιστημονικά προγράμματα.

Το φαινόμενο που παρατηρούμε στα βίντεο, είναι η πρώτη φάση, το λεγόμενο Fireball. Σε αυτό κάηκαν, βάσει υπολογισμών, από 3.8 έως 5.4 τόνοι. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, δεν φαίνεται πως το fireball συνετέλεσε στο θάνατο των θυμάτων… δείτε εδώ

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.