Το μυθικό στούντιο ξαναφέρνει τον Μόγλη στην οθόνη σε ένα οπτικά εντυπωσιακό υπερθέαμα που συνδυάζει το live-action με τα οπτικά εφέ. Γιατί ο Τζον Φαβρό πείστηκε να συμμετάσχει στο φιλόδοξο πρότζεκτ και πώς ζωντάνεψε η πανίδα και η χλωρίδα του παιδικού μυθιστορήματος; Όλες οι απαντήσεις ακολουθούν…
Κανένα άλλο κινηματογραφικό στούντιο δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει μια τόσο μαγική και δημιουργικά εμμονική σχέση με τη φαντασία. Εδώ και περίπου έναν αιώνα, η Disney δεν έχει σταματήσει να ζωντανεύει στην οθόνη περιπετειώδεις αποδράσεις που ιντρίγκαραν το παιδικό –και όχι μόνο– κοινό. Το πασίγνωστο στούντιο αποφασίζει τώρα να επανασυστήσει κινηματογραφικά το μύθο του Μόγλη, ο οποίος «γεννήθηκε» στη συλλογή ιστοριών «Το Βιβλίο της Ζούγκλας», που έγραψε ο νομπελίστας Ράντγιαρντ Κίπλινγκ το μακρινό 1894.
Μετά την εξαιρετική μεταφορά της ιστορίας σε ταινία κινουμένων σχεδίων το 1967, η Disney αποφασίζει να ακολουθήσει μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στην ολοκαίνουργια περιπέτειά της. Η νέα βερσιόν του «Βιβλίου της Ζούγκλας» αποτελεί έναν υψηλής αισθητικής συνδυασμό live-action και οπτικών εφέ, μια τεχνοτροπία που παραπέμπει στο εικαστικό υπερθέαμα της «Ζωής του Πι» και στην πρωτοπόρα τεχνολογικά σειρά ταινιών «O Πλανήτης των Πιθήκων».
Από την Ινδία με αγάπη
Ο Βρετανός συγγραφέας Ράντγιαρντ Κίπλινγκ πέρασε μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στην Ινδία, έχοντας ισχυρά βιώματα από την αχανή χώρα της Ασίας. Το «Βιβλίο της Ζούγκλας» βασίστηκε στις εμπειρίες και τους φόβους που ξύπνησε η άγρια χλωρίδα και η απειλητική ινδική πανίδα στον εύθραυστο παιδικό του ψυχισμό. Η διάσημη συλλογή ιστοριών, όπως κάθε ιστορία ενηλικίωσης, μιλάει για τη σφοδρή σύγκρουση της ανήλικης αγνότητας με το σκληρό ενήλικο κόσμο (σαν να λέμε ζούγκλα δηλαδή ). Το «Βιβλίο της Ζούγκλας» αποτελεί εξαιρετικό δείγμα παιδικής μυθιστοριογραφίας, με την οργιώδη φαντασία του Κίπλινγκ να γεννά ομιλούντα ζώα, ένα άγρια σαγηνευτικό περιβάλλον και αμφιλεγόμενες κοινωνικές / ηθικές αλληγορίες.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναγνωρίζουν παρωχημένες αποικιοκρατικές αντιλήψεις στο «Βιβλίο της Ζούγκλας», πιο συγκεκριμένα για το ρόλο των Άγγλων (λύκων ) που «ανατρέφουν» τους Ινδούς (Μόγληδες ), διδάσκοντάς τους το δυτικό τρόπο ζωής. Ο σκηνοθέτης της ταινίας Τζον Φαβρό, ο άνθρωπος που έφτιαξε την ακμαία κινηματογραφική σχολή της Marvel με το «Iron Man», έχει διαφορετική άποψη. «Οι ιστορίες του Κίπλινγκ ακολουθούν τη μυθική αφήγηση του “Ήρωα με τα χίλια πρόσωπα” του Τζόζεφ Κάμπελ», ισχυρίζεται ο 49χρονος Αμερικανός δημιουργός. «Έχουμε την ανάδειξη ενός ήρωα –ενός μικρού παιδιού που ενηλικιώνεται στο περιβάλλον της ζούγκλας– ο οποίος περιτριγυρίζεται από αρχετυπικούς χαρακτήρες. Ως σκηνοθέτης βρήκα αυτό το έδαφος εξαιρετικά γόνιμο». Βέβαια, μια αφηγηματικά πλούσια παιδική ιστορία χρειάζεται και γενναίες δόσεις φαντασμαγορίας για να πετύχει τον κινηματογραφικό σκοπό της.
Ζούγκλα γίναμε…
«Για μένα Disney σημαίνει τεχνολογία αιχμής», λέει ο Φαβρό, κάνοντας σαφές ότι δεν θα προχωρούσε σε αυτό το δύσκολο εγχείρημα, αν δεν ήξερε ότι θα είχε τα λεφτά και μια dream team ειδικών στα οπτικά εφέ. Γιατί πρώτα πρέπει να βάλεις τον θεατή στο ζωηρό κινηματογραφικό σου κόσμο και μετά να του μιλήσεις για τους απρόβλεπτους ήρωές του, δηλαδή τον Μόγλη, τον εκδικητικό τίγρη Σιρ Χαν, τον τεμπέλη αρκούδο Μπαλού και το θεόρατο θηλυκό πύθωνα Κάα… Και οι φωνές των Σκάρλετ Γιόχανσον, Μπιλ Μάρεϊ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Ίντρις Έλμπα, με τις οποίες μιλούν τα ζώα-πρωταγωνιστές της ταινίας, θα ήταν πιθανότατα φωνή βοώντος εν τη κινηματογραφική ερήμω, αν δεν υπήρχε η κορυφαία ψηφιακή τεχνολογία που θα υποστήριζε τις ερμηνείες των μεγάλων σταρ.
«Πήραμε ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η φωτο-ρεαλιστική διαδικασία του animation, των τεχνικών του motion-capture και των πραγματικών γυρισμάτων, συνδυάζοντας αυτά τα τρία στοιχεία με έναν πρωτοποριακό τρόπο που κανείς δεν είχε δοκιμάσει πριν», λέει ο Φαβρό. Και το οπτικό αποτέλεσμα είναι πραγματικά εντυπωσιακό, συνυπολογίζοντας μάλιστα σε αυτό ότι εκτός από τη φυσική παρουσία του 12χρονου Ινδοαμερικανού Νιλ Σέθι, που ερμηνεύει τον Μόγλη –πραγματική ερμηνευτική αποκάλυψη ο μικρός– όλα τα υπόλοιπα στην ταινία είναι φτιαγμένα σε υπολογιστή! Περισσότερα από 70 ζώα «ζωντάνεψαν» στην οθόνη με τη βοήθεια της τεχνολογίας CGΙ (Computer-generated imagery ), ενώ η αληθοφάνεια του digital περιβάλλοντος της ζούγκλας είναι πραγματικά αξιοζήλευτη. Τα κινηματογραφικά χνότα του Τζον Φαβρό και της Disney ταίριαξαν στο «Βιβλίο της Ζούγκλας» και το εντυπωσιακό άνοιγμα των 103 εκατ. δολαρίων της ταινίας στην Αμερική προμηνύει νέες φιλόδοξες συνεργασίες.
athinorama.gr
«Το βιβλίο της ζούγκλας»: Η Disney κάνει και πάλι τα μαγικά της