Αδικοχαμένη γενιά: Πόσοι νεαροί σταρ του σύγχρονου ραπ θα πεθάνουν ακόμα; Όλο και μακραίνει ο κατάλογος των νεαρών αστέρων του ραπ που έχουν πέσει θύματα τόσο της περιβόητης «επιδημίας των συνθετικών οπιοειδών» όσο και της εγκληματικής βίας, την ώρα που οι μάνατζερ τους σφυρίζουν αδιάφορα
Ανήμερα την πρωτοχρονιά που μας πέρασε, η 22χρονη ράπερ Lexii Alijai βρέθηκε νεκρή, θύμα κι εκείνη της «επιδημίας των οπιοειδών» που μαστίζει εδώ και λίγα χρόνια την ραπ (και τραπ) σκηνή, και πιο συγκεκριμένα, θύμα μιας (κατά λάθος) υπερβολικής δόσης του συνθετικού οπιοειδούς αναλγητικού fentanyl (φαιντανύλη), το οποίο μόνο του ή σε συνδυασμό με άλλες φαρμακευτικές ουσίες, ευθύνεται για πολλούς θανάτους καλλιτεχνών του hip-hop (και όχι μόνο, βεβαίως – το πιο διάσημο «θύμα» του fentanyl ήταν ο Prince).
Η Lexii Alijai είναι μόνο η πιο πρόσφατη περίπτωση ενός θλιβερού καταλόγου απωλειών νεαρών αστέρων του σύγχρονου ραπ τα τελευταία χρόνια.
Ο Mac Miller πέθανε το 2018 στα 26 του μετά από κατανάλωση κοκαΐνης σε συνδυασμό με «πλαστή» οξυκοδώνη που περιείχε fentanyl. Ο Lil Peep πέθανε στα 21 του το 2017 από υπερβολική δόση που προήλθε από την ανάμιξη fentanyl και Xanax, ενώ στα τέλη της περασμένης χρονιάς έχασε τη ζωή του και ο Juice WRLD μέσα σε ιδιωτικό τζετ μετά από έντονη κρίση σπασμών εξαιτίας υπερβολικής δόσης.
Πιστεύεται ότι είχε καταπιεί μεγάλη ποσότητα χαπιών Percocet στην προσπάθεια του να τα εξαφανίσει όταν εισέβαλαν στο αεροπλάνο αμέσως μετά την προσγείωση αστυνομικοί για να κάνουν έλεγχο. Στα τέλη του περασμένου Ιουνίου έσβησε και ο 18χρονος Jacob Tyler Thuerson, γνωστός ως Hella Sketchy, αφού είχε παραμείνει σε κώμα 14 μέρες, μετά από υπερβολική δόση τα ακριβή «συστατικά» της οποίας δεν έγιναν γνωστά.
Εκτός από τους παραπάνω θανάτους που προήλθαν από αλόγιστη κατάχρηση ουσιών, υπήρξαν και τα θύματα εγκληματικής βίας. Παρότι είχε κατηγορηθεί για συστηματική και ακραία κακοποίηση από μία πρώην σύντροφο του, ο XXXTentacion απολάμβανε τεράστιας δημοτικότητας όταν έπεσε θύμα δολοφονίας το 2018 στα 20 του χρόνια, από άτομο που επιχείρησε να τον ληστέψει έξω από αντιπροσωπεία μοτοσυκλετών στη Φλόριντα.
Την ίδια μέρα εκτελέστηκε στη μέση του δρόμου ο ραγδαία ανερχόμενος 21χρονος ράπερ από το Πίτσμπουργκ, Jimmy Wopo, από άγνωστα άτομα που επέβαιναν σε διερχόμενο αυτοκίνητο.
Δύο εβδομάδες μετά, ο επίσης 21χρονος Καναδός ράπερ (και συνεργάτης του Drake) Smoke Dawg, δολοφονήθηκε έξω από κλαμπ του Τορόντο, ενώ την ίδια τύχη είχε τον Μάρτιο του 2019 ο Nipsey Hussle ο οποίος σκοτώθηκε έξω από το κατάστημα ρούχων του στο Λος Άντζελες. Πολλοί από αυτούς τους καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν στους στίχους τους έντονες αναφορές στα ναρκωτικά, στην κατάθλιψη, στον θάνατο.
Ο θάνατος και ο μηδενισμός είναι παντού στο αποκαλούμενο «ραπ του SoundCloud». Παρότι όμως κάποια από τα θύματα είχαν σίγουρα ζητήματα ψυχικής υγείας και εθισμού, η ενασχόλησή τους με την ιδέα του θανάτου ήταν κυρίως ένα αισθητικό εκφραστικό εργαλείο, όπως τα ροζ μαλλιά ή τα τατουάζ στο πρόσωπο. Πώς έφτασε όμως η μηδενιστική πόζα να γίνει αυτοεκπληρούμενη προφητεία, κατάρα ή επιδημία που έχει κοστίσει τη ζωή σε τόσα άτομα που δεν είχαν ακόμα προλάβει να βγουν από την εφηβεία;
Μέρος του προβλήματος έγκειται στο ότι οι καριέρες αυτών των νεαρών ράπερ είχαν χτιστεί με πρωτοφανή ταχύτητα. Ενώ οι εκπρόσωποι παλαιότερων γενεών έπρεπε να περάσουν χρόνια στο κουρμπέτι μέχρι να γνωρίσουν κάποια καταξίωση, οι σύγχρονοι DIY σταρ του είδους, έχουν καταφέρει-με την βοήθεια των μάνατζερ και των social media – να παρακάμψουν τα παραδοσιακά στάδια και εμπόδια της μουσικής βιομηχανίας, κατακτώντας πλούτο και φήμη σε πολύ νεαρή ηλικία, κατάσταση την οποία δυσκολεύονται να διαχειριστούν.
Σε μια βιομηχανία που είναι ανελέητα αφοσιωμένη στην ανακάλυψη του επόμενου «καυτού» σταρ, ουδείς θέτει ως προτεραιότητα την φροντίδα ανήλικων ατόμων. Ακόμα και οι μάνατζερ τους συχνά έχουν άλλες προτεραιότητες.
Η μητέρα του Peep έχει υποβάλλει μήνυση εναντίον της εταιρείας First Access Entertainment, η οποία μανατζάριζε την καριέρα του γιου της. Στην αγωγή που κατέθεσε, υποστηρίζει ότι οι μάνατζερ του τον ενθάρρυναν να κάνει χρήση ναρκωτικών και να φτάνει το «άγριο» lifestyle στα όριά του κατά την τελευταία περιοδεία του, χωρίς ποτέ να αναλογιστούν «τι μπορεί να διαχειριστεί συναισθηματικά, ψυχολογικά και σωματικά ένα άτομο σε τόσο μικρή και ανώριμη ηλικία».
Ακόμα πιο έντονη είναι συχνά η πίεση που αντιμετωπίζουν οι νεαροί ραπ αστέρες εκτός μουσικής βιομηχανίας, στον περίγυρό τους. «Πρόκειται για εμπόλεμη ζώνη» δηλώνει χαρακτηριστικά στον Guardian, ο Taylor Maglin, ο άνθρωπος που ανακάλυψε τον Wopo και ήταν ο μάνατζερ του μέχρι τον θάνατο του νεαρού ράπερ.
Ο Maglin πιστεύει ότι ο Wopo δολοφονήθηκε από μέλη αντίπαλης συμμορίας που ζήλεψαν την επιτυχία του. Ο δικηγόρος του XXXTentacion, David Bogenschutz, δηλώνει από τη μεριά του ότι ο πρώην πελάτης του ανησυχούσε για καιρό ότι κάποιος θα τον απαγάγει ή θα τον σκοτώσει λόγω της φήμης και των χρημάτων που είχε κερδίσει και ότι ο δολοφόνος του τον είχε ακολουθήσει από την τράπεζα μέχρι την αντιπροσωπεία μοτοσυκλετών όπου δολοφονήθηκε. Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας φυσικά είναι η έντονη διείσδυση την τελευταία δεκαετία σκληρών ναρκωτικών στο κέντρο (και όχι στην περιφέρεια, όπως παλιότερα) της hip-hop έκφρασης: Κωδεΐνη, κεταμίνη, MDMA, κοκαΐνη, σε συνδυασμό με OxyContin, Xanax, Percocet… Υπάρχουν πάντως τον τελευταίο καιρό αρκετά δείγματα ευαισθητοποίησης απέναντι στο θλιβερό φαινόμενο της απώλειας τόσων νεαρών ζωών. Μετά από τον θάνατο του Lil Peep, τόσο ο Lil Pump όσο και ο Smokepurpp ανακοίνωσαν ότι κόβουν μαχαίρι το Xanax. Πολλοί επίσης νεαροί καλλιτέχνες του είδους είτε κόβουν τις καταχρήσεις μετά από τόσο θανατικό είτε κουβαλάνε πλέον μαζί τους και συσκευή ελέγχου καθαρότητας ναρκωτικών ουσιών. Ακόμα και ο Lil Xan, ένας από τους πιο δημοφιλείς σύγχρονους ραπ αστέρες που πήρε το όνομά του από το Xanax, δήλωσε πρόσφατα ότι σκέφτεται σοβαρά να το αλλάξει.
Με στοιχεία από τον Guardian
Πηγή: www.lifo.gr