Στις αρχές του 2017 ένας μαδριλένος ερευνητής είδε να εμφανίζεται στη διεύθυνσή του στο Facebook μια απροσδόκητη διαφήμιση: «Συνδεθείτε με την gay κοινότητα
και νοικιάστε διαμερίσματα σε εξαιρετικές τιμές από ανθρώπους σαν κι εσάς»! Ο ερευνητής δεν είχε αναρτήσει στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. Πώς μια επιχείρηση ενοικίασης θερινών κατοικιών γνώριζε μια τόσο προσωπική πληροφορία για αυτόν;
Σύμφωνα με το Βήμα με τη βοήθεια δύο συναδέλφων του στο Πανεπιστήμιο Κάρολος ΙΙΙ της Μαδρίτης ο ερευνητής δημοσίευσε στα μέσα του περασμένου μήνα τα αποτελέσματα μιας έρευνας που στόχο είχε να καταγράψει αν και άλλοι χρήστες του Facebook δέχονται, όπως κι αυτός, στοχευμένες διαφημίσεις που συνδέονται με τους σεξουαλικές τους προτιμήσεις ή τις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις τους.
Το αποτέλεσμα της έρευνας ήταν σοκαριστικό: σε ποσοστό 73% οι ευρωπαίοι χρήστες του Facebook έχουν γίνει στόχοι ειδικών του μάρκετινγκ, οι οποίοι γνώριζαν και εκμεταλλεύθηκαν τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα των αποδεκτών χάρη στο δημοφιλέστερο, βάσει συνδρομητών, μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Αφελείς αποκαλύψεις
Χάρη στις πληροφορίες που άθελά του αποκαλύπτει ο χρήστης του Facebook για το πρόσωπό του, πληροφορίες που αφορούν ως επί το πλείστον τις επωνυμίες των προϊόντων που καταναλώνει, αλλά και πληροφορίες για τις προσωπικές πεποιθήσεις του, ακόμα και για τους φιλοσοφικούς στοχασμούς του, οι διαφημιστές τον κατατάσσουν σε διάφορες κατηγορίες και υποκατηγορίες και τον καθιστούν στοχευμένο αποδέκτη διαφημίσεων προϊόντων που, κατά το μάλλον ή ήττον, τον αφορούν. Διότι μια πιτσαρία πλέον έχει τη δυνατότητα να στέλνει διαφημιστικά μηνύματα μόνο στους φίλους της ιταλικής κουζίνας.
Για να διακρίνουν τα «ανώδυνα» ενδιαφέροντα των χρηστών του Facebook (για παράδειγμα, το ενδιαφέρον κάποιου για τον διάσημο τραγουδιστή Ενρίκε Ιγκλέσιας) από τα πιο «ευαίσθητα» ενδιαφέροντα (όπως ας πούμε είναι το ενδιαφέρον κάποιου για την «παράνομη μετανάστευση»), οι Ισπανοί ερευνητές δημιούργησαν ένα δείγμα από 126.000 διαφορετικά «κέντρα ενδιαφερόντων» χρησιμοποιώντας αλγορίθμους ειδικούς στην ανάλυση αμφισβητούμενων λεκτικών επιλογών και όρων.
Στη συνέχεια οι ερευνητές με τη βοήθεια 12 ειδικών ψυχολόγων και γλωσσολόγων διαμόρφωσαν έναν κατάλογο περίπου 2.000 «κέντρων ενδιαφερόντων» που αποκαλύπτουν εντυπωσιακές λεπτομέρειες για την ιδιωτική ζωή των χρηστών του Facebook. Ανάλογα με τη συχνότητα με την οποία οι χρήστες ανέτρεχαν σε ένα από τα «κέντρα», διαμόρφωναν ένα προφίλ άκρως αποκαλυπτικό των προσωπικών τους πεποιθήσεων και επιλογών.
in.gr