Υπεραμύνεται της οικονομικής του πολιτικής ο ΦΟΔΣΑ
Με επιστολή του στη «Μ» ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) δίνει συνέχεια στην κόντρα με τον δήμο Νεάπολης-Συκεών, που άνοιξε με αφορμή τις αυξήσεις στο τέλος ταφής των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης και τον νέο φόρο για τον ΣΜΑ Ευκαρπίας. Ο πρόεδρος του οργάνου, Μιχάλης Γεράνης, καταφέρεται εναντίον της διοίκησης του δήμου, τονίζοντας ότι κρίνει λάθος την απόφαση που ελήφθη από το δ.σ. του ΦΟΔΣΑ, με συντριπτική πλειοψηφία, όταν αποδεδειγμένα έγκυρες μελέτες απέδειξαν πως ήταν στη σωστή κατεύθυνση βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, και μάλιστα σε δρόμο που θα αποτρέψει την αυτοδιοικητική οικογένεια να μπει σε περιπέτειες δανείων. Η κόντρα προκλήθηκε με αφορμή το δημοσίευμα της «Μ» στις 11 Νοεμβρίου, το οποίο κάνει αναφορά στα κόστη που θα κληθούν να πληρώσουν οι δήμοι από το 2017 για τη διαχείριση των απορριμμάτων και φιλοξενεί δήλωση του δημάρχου Νεάπολης-Συκεών Σίμου Δανιηλίδη ότι οι αυξήσεις προκαλούν τεράστια διόγκωση των εξόδων στις υπηρεσίες καθαριότητας. Ειδικότερα ο δήμαρχος υποστηρίζει ότι βάσει της απόφασης για τις αυξήσεις των ποσών που αποφάσισε ο ΦΟΔΣΑ για τη μεταφορά των απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Μαυρορράχης και τη λειτουργία του ΣΜΑ Ευκαρπίας, η αύξηση των εξόδων στον δήμο του μόνο για την υπηρεσία καθαριότητας το 2017 φτάνει το 72,73%.
Στην απάντησή του ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ κ. Γεράνης τονίζει μεταξύ άλλων ότι η απόφαση αυτή θα έπρεπε να είχε παρθεί από το 2009, από την τότε περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης ως Σύνδεσμος ΟΤΑ Θεσσαλονίκης. «Και να θυμίσω», συνεχίζει, «ότι οι ίδιοι, που σήμερα κρίνουν την απόφαση λάθος, στο τότε συμβούλιο ζητούσαν να υπάρξει μελέτη βιωσιμότητας του φορέα βάσει τιμολογιακής πολιτικής».
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι στις 13 του περασμένου Ιουλίου, το δ.σ. του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεδρίασή του πήρε απόφαση για το τέλος υγειονομικής ταφής αστικών στερεών αποβλήτων (οικιακά απορρίμματα) που θα χρεώνεται ανά τόνο σε κάθε δήμο-μέλος του περιφερειακού συνδέσμου. Επίσης αναφέρει ότι ελήφθη απόφαση για το κόστος ανά τόνο για τους δήμους που χρησιμοποιούν Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ). «Αφού λάβαμε υπόψη τα στοιχεία βιωσιμότητας και το τι πρέπει να περιλαμβάνει το κόστος ταφής και το κόστος ανά τόνο για τους δήμους που χρησιμοποιούν ΣΜΑ, καταλήξαμε πως θα πρέπει να καθοριστεί ενιαία τιμολογιακή πολιτική για όλα τα μέλη-δήμους της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για τους ΧΥΤΑ και τους ΣΜΑ», σημειώνει ο κ. Γεράνης.
Με τον τρόπο αυτό, όπως προσθέτει, διασφαλίζεται ότι καλύπτεται το συνολικά προβλεπόμενο κόστος που αντιστοιχεί στην κάθε υπηρεσία, η δυνατότητα δημιουργίας εναλλακτικών σεναρίων τιμολόγησης, τηρούνται η εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και η αρχή της ανταποδοτικότητας και της διαφάνειας, ενώ προωθείται η δημιουργία κινήτρων για τη μείωση του όγκου και της επικινδυνότητας των αποβλήτων και της ανάκτησης ανακύκλωσης. Ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ ξεκαθαρίζει επίσης ότι προέκυπτε διαφορετική τιμολόγηση για την κάθε περιφερειακή ενότητα, η οποία διαφέρει αρκετά, λόγω του διαφορετικού συνολικού κόστους λειτουργίας που προκύπτει ανά τόνο απορριμμάτων για την κάθε ενότητα.
Οι λόγοι της αύξησης του κόστους
Σύμφωνα με τον κ. Γεράνη, πληθυσμιακοί, γεωγραφικοί και περιβαλλοντικοί λόγοι αναγκάζουν κάποιες περιφερειακές ενότητες να διαχειρίζονται τα απορρίμματά τους σε μικρότερους και περισσότερους ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα σημαντικά υψηλότερο κόστος διαχείρισης ανά τόνο. Επίσης, προσθέτει, η υπάρχουσα ανομοιόμορφη κατανομή του υπάρχοντος προσωπικού του φορέα αλλά και η έλλειψη ομοιογένειας στις ακολουθούμενες διαδικασίες διαχείρισης στους ΧΥΤΑ των περιφερειακών ενοτήτων οδηγούν σε υψηλότερα λειτουργικά κόστη διαχείρισης ανά τόνο στους μικρότερους περιφερειακούς ΧΥΤΑ.
«Αντίθετα, η υιοθέτηση μιας ενιαίας τιμολόγησης εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα στη διαχείριση των απορριμμάτων στις μικρότερες περιφερειακές ενότητες, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα μεταφοράς απορριμμάτων από τους μικρούς ΧΥΤΑ στους μεγαλύτερους άλλων περιφερειακών ενοτήτων με μικρότερες χρεώσεις, είτε σε ακόμα χειρότερες καταστάσεις, όπως αυτή της παράνομης απόρριψης απορριμμάτων σε μη αδειοδοτημένους χώρους», επισημαίνει ο ίδιος. Επίσης η υιοθέτηση ενιαίας τιμολογιακής πολιτικής θα εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στη χρήση των υφιστάμενων χώρων υγειονομικής ταφής, αφού η χρέωση θα είναι ίδια παντού. Παράλληλα όμως, όπως υπογραμμίζει ο κ. Γεράνης, με την υιοθέτηση της ενιαίας αυτής τιμολογιακής πολιτικής θα πρέπει υποχρεωτικά να υιοθετηθούν ενιαίοι κανόνες και μέθοδοι λειτουργίας και συντήρησης για όλες τις εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων σε όλες τις περιφερειακές ενότητες.
ΠΕΔ-ΚΜ: «Η διαχείριση των απορριμμάτων απαιτεί να υπερβαίνουμε τα όρια του δήμου μας»
Παρέμβαση για το ίδιο ζήτημα έκανε και ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ) Λάζαρος Κυρίζογλου, υποστηρίζοντας ότι στη Θεσσαλονίκη θα τεθεί πολύ σύντομα σε λειτουργία το δεύτερο μεγαλύτερο περιβαλλοντικό έργο μετά τον ΧΥΤΑ Μαυροράχης, ο ΣΜΑ Ευκαρπίας, ενώ σε επίπεδο περιφέρειας θα εφαρμοστεί ο περιφερειακός σχεδιασμός (ΠΕΣΔΑ). «Οι δήμαρχοι, όταν πρέπει να μιλάμε για τα ζητήματα διαχείρισης απορριμμάτων, να υπερβαίνουμε τους εαυτούς μας και τα γεωγραφικά όρια του δήμου μας και να τοποθετούμαστε με περιφερειακή συνείδηση», σχολίασε δηκτικά ο κ. Κυρίζογλου. Ο ίδιος εκτιμά ότι η απόφαση που ελήφθη από τον ΦΟΔΣΑ είναι σωστή και ρεαλιστική, ενώ την ψήφισε, όπως αναφέρει, το 90% του σώματος. Άλλωστε, επισημαίνει ο ίδιος, η απόφαση του ΦΟΔΣΑ δεν εμπόδισε π.χ τον δικό του δήμο, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, να παγώσει τα δημοτικά τέλη για το 2017 και άλλους να τα μειώσουν.
Κόντρα πυροδοτούν οι αυξήσεις για τα σκουπίδια