Sunday, 22 December, 2024

Κινηματογραφικές προβολές – αφιέρωμα στο σοβιετικό κινηματογράφο από τις 29 Οκτώβρη

Ξεκινά την Κυριακή 29 Οκτώβρη, στις 8.30 το βράδυ, στον κινηματογράφο «Φαργκάνη» στη Θεσσαλονίκη, το τριήμερο κινηματογραφικών προβολών

αφιερωμένο στο σοβιετικό κινηματογράφο, που διοργανώνει η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ τιμώντας τα 100 χρόνια από τη Μεγάλη Οχτωβριανή Επανάσταση. Οι εκδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη θα κορυφωθούν με πολιτική – πολιτιστική συγκέντρωση στις 18 Νοέμβρη στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ, με ομιλητή τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και θεατρική παράσταση (Διαβάστε αναλυτικά ΕΔΩ)
Οι κινηματογραφικές προβολές θα πραγματοποιηθούν 29, 30 και 31 Οκτώβρη και σε όλες οι ταινίες θα υπάρχει ζωντανή μουσική από τους «Opera Chaotique».
Αναλυτικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
Κυριακή 29 Οκτώβρη, στις 20.30, προβολή της ταινίας «Η απεργία», του Σεργκέι Αϊζενστάιν. Πριν την προβολή θα μιλήσει ο Κώστας Σταματόπουλος, σκηνοθέτης, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση.
Δευτέρα 30 Οκτώβρη, στις 19.00, «Οκτώβρης» του Σεργκέι Αϊζενστάιν και στις 21.00 «Άρσεναλ – Το Οπλοστάσιο» του Αλεξάντρ Ντοβζένκο.
Τρίτη 31 Οκτώβρη, στις 19.00, «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης» του Βσέβολοντ Πουντόβκιν και στις 21.00 «Ο Ενδέκατος χρόνος» του Τζίγκα Βερτόφ.
Λίγα λόγια για τις ταινίες
Κυριακή, 29 Οκτώβρη, 20.30 – «Η απεργία» (Stachka)
Σοβιετική Ένωση, 1925, Διάρκεια 94΄
Σκηνοθεσία: Σεργκέι Αϊζενστάιν
Σενάριο: Grigori Aleksandrov, Sergei M. Eisenstein, Ilya Kravchunovsky, Valerian Pletnev.
Ηθοποιοί: Grigori Aleksandrov, Maksim Shtraukh, Mikhail Gomorov και ερασιτέχνες ηθοποιοί.
Αφηγείται τη διενέργεια και καταστολή μιας απεργίας κάνοντας χρήση του μεταφορικού μοντάζ, δημιουργώντας εντυπώσεις μέσα από τη διαδοχική διαλεκτική σύγκρουση των εικόνων με στόχο τον προβληματισμό – σοκ του θεατή και τη δημιουργία της σύνθεσης.
Δευτέρα 30 Οκτώβρη, 19.00 – «Οκτώβρης»
Ιστορική ταινία– Σοβιετική Ένωση – 1928 – Διάρκεια 95΄
Σκηνοθεσία: Σεργκέι. Αϊζενστάiν
Ηθοποιοί: Βλαντιμίρ Ποπόφ, Βασίλι Νικάντροφ, Λαγιασένκο, κ.ά.
Πρόκειται για την κλασική ταινία – μνημείο του Σ. Αϊζενστάιν, που γυρίστηκε το 1928 και καταγράφει τις δέκα μέρες της Οχτωβριανής Επανάστασης. Η γεμάτη λυρισμό ταινία «Οκτώβρης», μαζί με το «Θωρηκτό Ποτέμκιν», που είχε γυριστεί δύο χρόνια νωρίτερα, είναι ταινίες που δοξάζουν την προλεταριακή επανάσταση και με την προβολή τους ανάγκασαν τον καλλιτεχνικό κόσμο να παραδεχτεί τη μεγαλοφυΐα του Αϊζενστάιν που έστησε ανυπέρβλητες ταινίες.
Δευτέρα 30 Οκτώβρη, 21.00 – «Άρσεναλ» ή «Το Οπλοστάσιο»
Δράμα/Πολεμικό – Σοβιετική Ένωση – 1928 – Διάρκεια: 90′
Σενάριο – Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Ντοβζένκο
Πρωταγωνιστούν: Σεμιόν Σβασένκο, Αμρόσι Μπούχμα
Το σενάριο εμπνέεται από την ένοπλη εξέγερση του Οπλοστασίου του Κιέβου το 1918. Ο Ντοβζένκο ανοίγει την ταινία με ένα θαυμάσιο πρόλογο που δείχνει τις επιπτώσεις του πολέμου του 1914 στην Ουκρανία. Η φτώχεια βασιλεύει παντού, τα χωράφια παράγουν αδύναμα σιτηρά, στα χαρακώματα οι στρατιώτες εξεγείρονται κι εγκαταλείπουν τις θέσεις τους.
Τρίτη 31 Οκτώβρη, 19.00 – «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης»
Ασπρόμαυρο, Βουβό Δράμα – Σοβιετική Ένωση – Διάρκεια 85΄
Σκηνοθεσία: Βσέβολοντ Πουντόβκιν
Συν-σκηνοθεσία: Μιχαήλ Ντόλλερ
Σενάριο: Νάταν Ζαρχί
Μουσική: Βλαντίμιρ Γιουρόφσκι
Διεύθυνση φωτογραφίας: Ανατόλι Γκολοβνιά
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Σεργκέι Κοζλόφσκι
Παίζουν: Αλεξάντρ Τσιστιακόφ, Βέρα Μπαρανόφσκαγια, Ιβάν Τσουβελεφ κ.ά.
Ένας νεαρός αγρότης, χαμένος και ασυνείδητος, φτάνει στην Αγία Πετρούπολη για να βρει δουλειά. Η ανασυγκρότηση της προσωπικότητάς του, η αναγέννηση της συνείδησής του αποτελούν την υπόθεση της ταινίας. Με τη σειρά της, αυτή η ανασυγκρότηση, χαράσσεται στη μεγάλη επαναστατική ιστορία της κατάρρευσης της παλιάς, αυταρχικής, εκμεταλλευτικής Ρωσίας.
Τρίτη 31 Οκτώβρη, 21.00 – «Ο ενδέκατος χρόνος»
Βωβό Ντοκιμαντέρ-Σοβιετική Ένωση 1928 – Διάρκεια 52΄
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Τζίγκα Βερτόφ
Κάμερα: Μιχαήλ Κάουφμαν
Πρόκειται για μία από τις ταινίες που συμπυκνώνουν την περιπέτεια της καλλιτεχνικής και ιδεολογικο-πολιτικής αναζήτησης του μεσοπολέμου. Είναι χαρακτηριστικό των αντιλήψεων του αισθητικού σύμπαντος του σκηνοθέτη, ότι η ταινία δεν έχει σενάριο, γράφτηκε απευθείας με την κάμερα.
Στην ταινία, επιλέγει σαν θέμα του τη σοσιαλιστική οικοδόμηση στην Ουκρανία – κυρίως την εκβιομηχάνιση – όχι σε μια χρονιά που θα συνιστούσε επέτειο της Επανάστασης, αλλά τον ενδέκατο χρόνο της, για να μιλήσει για εκείνα που ο ίδιος θεωρεί σημαντικά.

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου