Πρόστιμα σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και νυκτερινά καταστήματα διασκέδασης για μη εφαρμογή του νόμου για το κάπνισμα
επέβαλλαν συνεργεία της Διεύθυνσης Υγείας τις προηγούμενες ημέρες στον Άγιο Αθανάσιο και στην Έδεσσα. Κατά το διάστημα των εορτών πολλά καφέ και ταβέρνες διευκρίνιζαν στους πελάτες ότι δεν επιτρέπεται το κάπνισμα διότι είτε τους είχε ήδη επιβληθεί πρόστιμο είτε με το φόβο του ελέγχου ή ούτως ή άλλως επιδιώκουν να είναι καθόλα νόμιμοι ώστε να μην προκύψει ζήτημα! Στα Γιαννιτσά, συγκεκριμένα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έχουν ενημερώσει σχετικά ότι δεν μπορούν να καπνίζουν εντός του χώρου – και μάλιστα έξω είχαν μαζευτεί πολλοί πελάτες που έβγαιναν για τσιγάρο ενώ άλλοι ”στράβωσαν”! Οι πληροφορίες μας κάνουν λόγο για εντατικοποιημένους ελέγχους αυτές τις ημέρες από τη Δημοτική Αστυνομία στα Γιαννιτσά.
Το να καπνίζω κρυφά και να… τρέμει το φυλλοκάρδι μου σε καφετέρια ή άλλο χώρο διασκέδασης υπό την απειλή προσωπικού προστίμου ή προς το μαγαζί ή τα ‘’βαζάκια’’ να χρησιμοποιούνται ως τασάκια δεν είναι λύση (εφόσον είναι επιλογή μου, άσχετα από τις όποιες βλαβερές επιπτώσεις… αυτό είναι ζήτημα του καθενός). Δεν μπορεί το Κράτος να με φορολογεί ως καπνιστή στο πακέτο που το πουλάει κανονικά και έξω να μου επιβάλλει το που και πώς! Ο νόμος δεν μπορεί να λειτουργεί μόνο για φοροεισπρακτικούς λόγους για άλλη μία φορά και να καταστρέφει σε εποχές κρίσης τα καταστήματα που παλεύουν να κρατηθούν, πόσο μάλλον σε μία ‘’νεκρή’’ περίοδο, μετά τις γιορτές. Να δοθεί λύση, ως ένα οργανωμένο σχέδιο τήρησης προς όλους, είτε με επιβολή κάποιου παραβόλου σε καταστήματα που θα χαρακτηριστούν ως «καπνιζόντων» και άλλα με επιλογή τους ως «μη καπνιζόντων» ή με διπλούς χώρους… Και πάλι το Κράτος θα επωφεληθεί και όλοι θα είναι ικανοποιημένοι.
Για να μην αφήσουμε εκτός το θέμα ‘’επιλογής’’ ελέγχου καταστημάτων! Ξέρετε εσείς…
Οι χώροι απαγόρευσης
Συγκεκριμένα, απαγορεύεται η χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων και φυτικών προϊόντων για το κάπνισμα στους παρακάτω χώρους:
– Σε όλα τα κτίρια όπου στεγάζονται Γραφεία Δημοσίων Υπηρεσιών, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου που εποπτεύονται και επιχορηγούνται από το Κράτος, Οργανισμοί και άλλα Ιδρύματα (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΛΤΑ κλπ). Επίσης σε χώρους εργασίας που ανήκουν σε ιδιωτικούς φορείς, καθώς και στους χώρους μακράς αναμονής του κοινού (αίθουσες αναμονής αεροδρομίων, σιδηροδρομικών σταθμών, σταθμών λεωφορείων, επιβατικών σταθμών λιμένων κλπ) και στους παντός είδους κλειστούς χώρους αναμονής καθώς και στα παντός είδους κυλικεία.
– Σε όλες τις μονάδες παροχής Υπηρεσιών Υγείας
– Σε όλους τους χώρους που παρέχεται εκπαίδευση
– Στα παντός είδους μέσα μαζικής μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων των επιβατηγών δημοσίας χρήσης αυτοκινήτων, μετρητή (ταξί) και αγοραίων.
-Στους κλειστούς ή στεγασμένους χώρους των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (ΚΥΕ) συμπεριλαμβανομένων και των χώρων παροχής υπηρεσιών διαδικτύου.
– Στα αεροδρόμια, εκτός των χώρων καπνιστών.
-Στα πάσης φύσεως αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών.
Να σημειωθεί ότι με απόφαση του Υπουργού Υγείας μπορούν να υπαχθούν και άλλοι χώροι στην απαγόρευση χρήσης προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων και φυτικών προϊόντων για το κάπνισμα.
Οι αρμόδιες αρχές για τον έλεγχο
Αρμόδιες Αρχές για τον έλεγχο εφαρμογής του ν.3868/2010 καθώς και για τον έλεγχο εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας κοινοτικής και εθνικής, τη βεβαίωση των παραβάσεων και την επιβολή κυρώσεων ορίζονται: 1) οι Υγειονομικές Υπηρεσίες των Οργανισμών Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, η δημοτική αστυνομία, καθώς και οι λιμενικές αρχές στην περιοχή ευθύνης τους.
Η επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων για την παράβαση των διατάξεων απαγόρευσης χρήσης προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων και φυτικών προϊόντων για το κάπνισμα στους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους ΟΤΑ, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, τους υπαλλήλους νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και τους υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στους χώρους που είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, συνίσταται σε επίπληξη η οποία καταγράφεται επιτόπου στον προσωπικό υπηρεσιακό φάκελό του υπαλλήλου και επιβάλλεται και πρόστιμο ανάλογου ύψους με το διοικητικό που επισύρει η ίδια παράβαση.
-Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού κατά παράβαση του άρθρου 3 επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) έως πεντακόσια (500) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
-Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων της πρώτης παραγράφου του άρθρου 3, που ανέχεται την παραβίαση της διατάξεων του άρθρου 3, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου.
Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών.
Στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
-Σε όσους πωλούν προϊόντα καπνού και αλκοόλ σε ανηλίκους ή ανέχονται παραβίαση της σχετικής διάταξης του παρόντος επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών. Στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
-Σε όσους παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διαφήμιση προϊόντων καπνού επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.