Mετά το 1ο Επετειακό LEOPARD 1A5 της 8ης ΕΑΝ για τα 25 χρόνια υπηρεσίας του τύπου στον Ελληνικό Στρατό, που παρουσιάστηκε στατικά στα Ιωάννινα με αφορμή
την επέτειο απελευθέρωσης της πόλης από του Τούρκους, μια νέα έκπληξη ήρθε από το ΓΕΣ και το Όπλο των Τεθωρακισμένων. Το πρώτο άρμα παρελάσεως με καλλιτεχνικό διάκοσμο που έκανε την εμφάνισή του στην μεγάλη στρατιωτική παρέλαση στην Εθνικής μας επετείου της 25ης Μαρτίου στο Σύνταγμα.
Δημιουργοί, ποιοι άλλοι καταλληλότεροι από τα μέλη της IPMS Ελλάδος (το Ελληνικό Παράρτημα της Διεθνούς Ένωσης Πλαστικομοντελιστών – International Plastic Modelers Society Hellas) σε συνεργασία με τον σχεδιαστή Δημήτρη Σταθόπουλο από το Μiliprint. Ο Σταύρος Σουλής (Πρόεδρος της ΙPMS Hellas) και ο Δημήτρης Σταθόπουλος (σχεδιαστής του Μiliprint) μας αποκαλύπτουν τις λεπτομέρειες αυτής της προσπάθειας.
Ένα LEOPARD 1A5 με καλλιτεχνικό διάκοσμο στη παρέλαση.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα;
Σταύρος Σουλής: Η ιδέα για το διακοσμημένο άρμα για την παρέλαση στην Αθήνα, ξεκίνησε μετά την υλοποίηση της αντίστοιχης ιδέας στα Ιωάννινα από την 8η ΕΜΑ. To ΓΕΣ μέσω της 8ης ΕΜΑ ζήτησε τότε την βοήθεια της Ένωσης Μοντελιστών Ιωαννίνων. Οι φίλοι μας από τα Ιωάννινα συνέστησαν εμάς (την IPMS Ελλάδος) και καταλήξαμε να συνομιλούμε με τον τότε Δντη ΓΕΣ/ΔΙΤ Υποστράτηγο Β. Παπαδόπουλο ο οποίος βέβαια ήταν παλαιός μας γνώριμος από προηγούμενες επαφές και συνεργασίες που είχαν ξεκινήσει μεταξύ μας από την εποχή του προκατόχου του Αντιστράτηγου ε.α. Δ. Κυριάκου. Το γεγονός ότι γνωριζόμασταν έκανε την συνεργασία μας πολύ εύκολη. Από την πρώτη στιγμή που μας είπε ότι «το ΓΕΣ επιθυμεί να βάψει ένα επετειακό άρμα μάχης Leopard 1A5 για την Παρέλαση της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα», απαντήσαμε θετικά και προσφερθήκαμε εθελοντικά και απόλυτα αφιλοκερδώς για να υλοποιήσουμε το εν λόγω εγχείρημα. Πρώτο μέλημα ήταν η ανεύρεση του γραφίστα που θα αποτύπωνε σε σχέδιο την λακωνική οδηγία του ΓΕΣ/ΔΙΤ : «Ελληνική Σημαία στα παραπέτα του πήγματος και τα εμβλήματα του ΓΕΣ και της ΓΕΣ/ΔΙΤ στον πύργο». Η επιλογή του Δημήτρη Σταθόπουλου (Miliprint), παλαιού μας γνώριμου και συνεργάτη και η σύσταση της ομάδας των μελών μας που θα υλοποιούσαν την εργασία με την εθελοντική τους εργασία, έγινε από την πρώτη κιόλας ημέρα, μετά τις επαφές με το ΓΕΣ.
Σταθόπουλος Δημήτρης: Στο άκουσμα της ιδέας, δέχτηκα την πρόταση της IPMS Ελλάδος χωρίς δεύτερη σκέψη. Φάνηκε η χημεία από την πρώτη επαφή καθώς οι απόψεις μας ταίριαζαν απόλυτα. Η άψογη συνεργασία μου με τα μέλη της Ένωσης, όλα αυτά τα χρόνια και η σχεδιαστική μου εμπειρία στα επετειακά αεροσκάφη της Π.Α., ήταν νομίζω η αφορμή για αυτή τη συνεργασία. Ήταν και μια επιθυμία μου από καιρό να σχεδιάσω και για τον Ελληνικό Στρατό έναν διάκοσμο. Η ευκαιρία δόθηκε και όλοι σαν ομάδα κάναμε το μέγιστο δυνατό ώστε η πρόταση από το ΓΕΣ/ΔΙΤ να γίνει πραγματικότητα.
Πώς η ιδέα έγινε πραγματικότητα;
Σταύρος Σουλής: Αρχικά συζητήσαμε με τον Στγό τις πιθανές επιλογές που είχαμε και μάλιστα προτείναμε τόσο διαφορετικούς και πιο πλούσιους διακόσμους (πέραν της αρχικής οδηγίας που είχε δοθεί) όσο και διαφορετικό άρμα για την εφαρμογή της όλης ιδέας, κυρίως για πρακτικούς λόγους, καθώς το Leo 1A5 είναι μεν πολύ ωραίο ως σιλουέτα αλλά έχει …πολλές καμπύλες και εξογκώματα στις επιφάνειές του που θα μας δυσκόλευαν στα βαψίματα, ενώ αν πχ. το θέμα μας ήταν το Leo 2A4, οι πολλές επίπεδες επιφάνειές του, θα έκαναν το έργο μας πιο εύκολο. Σε ότι αφορά στο σχέδιο, επιλέχτηκε η λύση της κυματιστής σημαίας καθώς ο κυματισμός της θα επέτρεπε την ανάδειξη όλων των χαρακτηριστικών του Εθνικού μας Συμβόλου, στο ιδιαίτερα μακρόστενο σχήμα των παραπέτων. Στον πύργο, το μέγεθος των εμβλημάτων (τα οποία θα έπρεπε να είναι όμοια σε μέγεθος μεταξύ τους) καθορίστηκε από το μέγεθος των διαθέσιμων επιφανειών στα σημεία εφαρμογής που μας υποδείχτηκαν. Το μόνο που προστέθηκε τελικά σε σχέση με την αρχική οδηγία ήταν η επιγραφή του ΕΣ στο τελευταίο παραπέτο και μάλιστα στην Αγγλική γλώσσα (Hellenic Army) με την κλασική «παλαιού τύπου» γραμματοσειρά τύπου stencil.
Σταθόπουλος Δημήτρης: Με μεράκι. Ήταν σημαντικό για το πρότζεκτ που το εγχείρημα ανατέθηκε σε μια ομάδα με κοινά στοιχεία και ενδιαφέροντα που συνεργάζεται χρόνια. Αφού λάβαμε τις κατευθυντήριες εντολές της στρατιωτικής ηγεσίας, φτιάχτηκαν προσχέδια τα οποία αποστάλθηκαν προς έγκριση στο ΓΕΣ. Κάθε ιδέα αποτυπώνεται πρώτα στο χαρτί υπό κλίμακα. Μια χρονοβόρα διαδικασία καθώς στο σχεδιασμό πρέπει να υπολογίσεις διάφορους παράγοντες που είναι σημαντικοί κατά την εκτέλεση του τελικού σχεδίου στο άρμα. Πρέπει να έχεις υπόψη σου τυχόν περιορισμούς, τα υλικά και την επιφάνεια του, τόσο για τις μάσκες όσο και για την βαφή του. Για αυτόν το λόγο όπως και σε κάθε τέτοιο εγχείρημα, η άμεση επαφή με το άρμα και το ραντεβού μας μαζί του στο ΚΕΤΘ ήταν επιτακτική.
Πόσο εύκολη ήταν η υλοποίηση του εγχειρήματος;
Σταύρος Σουλής: Ως μοντελιστές, προσεγγίσαμε την διαδικασία υλοποίησης του εγχειρήματος, με καθαρά μοντελιστικές τεχνικές με μόνη διαφορά την κλίμακα που ήταν φυσικά η 1 : 1. Εφόσον εγκρίθηκε από την Ιεραρχία το τελικό σχέδιο προς υλοποίηση, επισκεφτήκαμε το ΚΕΤΘ για να κάνουμε μετρήσεις επί του ίδιου του άρματος στο οποίο θα γινόταν η εφαρμογή της βαφής (το ΕΣ 145657) και να σημειώσουμε τυχόν ιδιαιτερότητες όπως πχ. την ύπαρξη πινακίδων τακτικών σημάτων, σε μη συμμετρικά σημεία ως προς τις πλευρές, πάνω στις οποίες πινακίδες τελικά έγινε η εφαρμογή. Στον υλικοτεχνικό τομέα του εγχειρήματος, το γεγονός ότι θα βάφαμε την γαλανόλευκη (ιδίως το λευκό χρώμα) πάνω στην παραλλαγή ή στο πράσινο των καινούριων παραπέτων, απαίτησε το αστάρωμα των σχετικών επιφανειών, πάνω στις οποίες έγινε εν συνεχεία η βαφή με χρήση αυτοκόλλητων μασκών βινυλίου. Το μεγάλο μήκος των παραπέτων (συνολικά άνω των 6 μέτρων για κάθε πλευρά) επέτρεψε αλλά και απαίτησε να εργαστούν πολλά άτομα (τουλάχιστον 3 ή 4 ταυτόχρονα, ιδίως για την σωστή τοποθέτηση των μασκών). Οι πολύ ευαίσθητες βαμμένες επιφάνειες, χρειάστηκαν σε αρκετές στιγμές να ξαναβαφτούν. Φυσικά οι τελευταίες «πινελιές» έγιναν μετά την τελική τοποθέτηση των βαμμένων ασπίδων στο άρμα (την Κυριακή , πριν από την παρέλαση).
Σταθόπουλος Δημήτρης: Ευτυχώς οι μοντελιστές γνώριζαν ότι οι ποδιές και τα επιπλέον προστατευτικά του πύργου ήταν από ελαστομερές υλικό. Έπρεπε λοιπόν να γίνουν δοκιμές και να δοκιμαστούν τα υλικά, στη συγκεκριμένη δική μου περίπτωση τα αυτοκόλλητα και οι μάσκες, ώστε να δω την εφαρμογή τους πριν το βάψιμο. Να δω τα επίπεδα που δημιουργούνται (πχ. από μπουλόνια, εσοχές κλπ.) και να παρθούν σωστές μετρήσεις ώστε να μην υπάρχουν φθορές στα υλικά. Είχαμε μπροστά μας έναν γίγαντα μήκους 7 μέτρων και βάρους 45 τόνων που απαιτούσε σεβασμό και ο χρόνος… ήταν περιορισμένος.
Ως προς το σχέδιο, παρουσιάσαμε αρκετές προτάσεις που ενθουσίασαν αλλά τελικά καταλήξαμε πως η αντιμετώπιση του πρότζεκτ έπρεπε να είναι απλή και να περνάει συγκεκριμένα μηνύματα. Η πρόκληση ήταν μεγάλη. Το άρμα θα άνοιγε την παρέλαση των μηχανοκίνητων, θα έφερε τη σημαία του Όπλου των τεθωρακισμένων, θα ήταν Σύμβολο. Και έτσι έπρεπε να αντιμετωπιστεί, σαν Σύμβολο. Της παρέλασης, των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, του λαού μας.
Τι θέλατε να πετύχετε;
Σταύρος Σουλής: Με την σχεδίαση και υλοποίηση αυτής της ιδέας του ΓΕΣ/ΔΙΤ, δείξαμε πρώτα απ’ όλα τι μπορεί να καταφέρει η εθελοντική προσφορά εργασίας και το μεράκι, για ένα αντικείμενο που όλοι θαυμάζουμε – το θρυλικό άρμα μάχης Leopard 1 – για ένα φορέα – όπως οι Ένοπλες Δυνάμεις – που αγαπάμε και σεβόμαστε. Δευτερευόντως θελήσαμε να κάνουμε μια πολεμική μηχανή πιο εντυπωσιακή στην παρέλαση , με τα χρώματα του Εθνικού μας Συμβόλου, βαμμένα πάνω της.
Σταθόπουλος Δημήτρης: Το πρώτο βήμα έγινε με την επιτυχημένη παρουσίαση του LEOPARD 1A5 της 8ης ΕΑΝ από τους μοντελιστές Ιωαννίνων, τον Αλχια (ΤΘ) Καββαδά Παναγιώτη και τον Γιώργο Σανταμούρη. Εκεί ξεκίνησε κάτι πρωτόγνωρο για τον ΕΣ. Η διαφορά στο δικό μας πρότζεκτ ήταν ότι αφορούσε την Εθνική επέτειο, ένα άρμα σε κίνηση στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου.
Πρώτο μέλημά μου ήταν να αποδώσω σε περιορισμένο χώρο και τις 9 γραμμές της ελληνικής μας σημαίας. Πρόκληση, καθώς έπρεπε να είναι εντυπωσιακή και καλαίσθητη σε μόλις 50εκ. ύψος που έχουν οι ποδιές και να φαίνεται μεγάλο μέρος της παραλλαγής, με ότι βαθμό δυσκολίας συνεπάγονταν οι περιορισμοί αυτοί. Δεύτερη πρόκληση η κίνηση του άρματος. Έτσι αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το τρικ του κυματισμού ώστε να φαίνεται πως η σημαία κυματίζει υπερήφανα. Σε ένα κινούμενο άρμα το αποτέλεσμα θα ήταν εντυπωσιακό, όπως και το καταφέραμε πιστεύω. Είμαι σίγουρος πως ωριμάζει πλέον μια νέα ιδέα στην ηγεσία του ΕΣ και στο μέλλον θα υπάρξουν παρόμοιες ενέργειες. Αν πετύχαμε με τη προσπάθεια μας να βοηθήσουμε στην εξέλιξη αυτή, τότε είμαι διπλά ικανοποιημένος και υπερήφανος.
Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θέλατε να δώσετε;
Σταύρος Σουλής: Θεωρώ ότι το όποιο μήνυμα πέρασε στους θεατές της παρέλασης από το βαμμένο με την Γαλανόλευκη Leopard 1A5 που κατά γενική ομολογία άρεσε πολύ, είναι στην αρχική σκέψη και σχεδιασμό του ΓΕΣ και ελπίζουμε το τελικό αποτέλεσμα να κατάφερε να το περάσει στο λαό, στην Ιεραρχία των ΕΔ και στην Ηγεσία της χώρας μας. Εμείς, τα μέλη της IPMS Ελλάδος, αισθανόμαστε τιμή και υπερηφάνεια που ως ομάδα συμμετείχαμε εθελοντικά στην προσπάθεια αυτή και δηλώνουμε ότι ευχαριστηθήκαμε κάθε στιγμή. Φυσικά , από τώρα είμαστε στην διάθεση του ΓΕΣ και των ΕΔ γενικότερα για την υλοποίηση ανάλογων εγχειρημάτων στο μέλλον. Πέρα από τα μηνύματα και τους συμβολισμούς, καθώς ήμασταν και είμαστε μοντελιστές – απλά αλλάξαμε κλίμακα για λίγες μέρες – θέλω να ενημερώσω ότι πολύ σύντομα όλοι οι μοντελιστές θα μπορούν να φτιάξουν υπό κλίμακα το εν λόγω Leopard 1A5 καθώς είμαστε ήδη σε συνεννόηση με γνωστή εταιρεία του χώρου για την παραγωγή των αντίστοιχων σημάτων (decals) υπό κλίμακα, για να εφαρμοστούν στα μοντέλα του Leo 1A5 που ήδη κυκλοφορούν υπό κλίμακα (στην 1/35 και 1/72).
Σταθόπουλος Δημήτρης: Να νιώσουμε όλοι οι Έλληνες υπερηφάνεια και τιμή, να ανέβει το ηθικό αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Ένα μέσο όπως το LEOPARD 1A5 (γνωστό σαν τύπος στο ευρύ κοινό), διακοσμημένο με τα εθνικά μας χρώματα σίγουρα το πετυχαίνει. Να κοιτάμε όλοι τη σημαία μας στα “μάτια” και να μας ενώνει. Η ομοψυχία και η ομαδικότητα έφερε αυτό το αποτέλεσμα. Ας βλέπουν όλοι στο εξωτερικό τη σημαία μας πάνω στο άρμα να κυματίζει υπερήφανα, να διαβάζουν ΗELLENIC ARMY ώστε να ξέρουν που ανήκει και να παίρνουν το μήνυμα, ότι τα τεθωρακισμένα του ΕΣ αποτελούν αιχμή του δόρατος και αποτροπής στους εξωτερικούς κινδύνους της πατρίδας μας.
Ο Stavros Stavreas Soultraveller Soulis δήλωσε σχετικά στο προφίλ του στο φβ: Ευχαριστούμε το Militaire.gr για την υποστήριξη και το ενδιαφέρον !
Απολαύστε υπεύθυνα και …πάμε γι’άλλα !!! …..
IPMS Hellas – International Plastic Modellers Society Hellas Group
Εθελοντές (ΟΕ) 37ης Εκθεσης-Διαγωνισμού IPMS Ελλάδος
Stavros StavreasSoultraveller Soulis
Dimitris Stathopoulos
Costas Stoumpanos
Triantafyllos Metsovitis
Sotiris Kon
Fanis Boskos
Dimitris Kontos
George Kontogiannis
Stav Verras
Spyros Kyriakos
Pavlos Tsekas
Costas Papageorgiou
Panagiotis Savvidis
Ioannis Papoulakos
John Ramking
Γεωργιος Ρουμπος
Μάνος Καραπιδάκης
Ένωση Μοντελιστών Ιωαννίνων (Ioannina Modellers Club est. 1992)
Santamouris George Art Page