Εθνική Πινακοθήκη: Μεγάλες ανατροπές στην “κλοπή του αιώνα” – Η διπλή ζωή του 49χρονου
Για εννέα χρόνια έψαχναν ΕΛ.ΑΣ και ΕΥΠ τον κλεμμένο Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη σε πολυεθνικά κυκλώματα διακίνησης έργων τέχνης σε Ελλάδα, Γερμανία, Κόσοβο και Βόρεια Μακεδονία. Όπως αναφέρει η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”, είχαν μάλιστα θέσει στο “μικροσκόπιο” 30 σεσημασμένους για κλοπές πινάκων μεγάλης αξίας και είχαν δημιουργήσει πληροφοριακό δίκτυο σε τουλάχιστον 20 κυκλώματα λαθρεμπορικής διακίνησης αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας. Και όλα αυτά μόνο για να διαπιστωθεί ότι ο δράστης της αρπαγής ήταν ένας 49χρονος… φιλότεχνος (άγνωστος στα λαθρεμπορικά κυκλώματα) φερόμενος ως ελαιοχρωματιστής που διέμενε περίπου 15 χρόνια στη Βρετανία και εσχάτως στο Πόρτο Ράφτη. Αλλά και ότι ο πίνακας αμύθητης αξίας, για τον οποίο πολλοί εξέφραζαν φόβους ότι βρισκόταν σε κάποια παράνομη ιδιωτική συλλογή, ήταν σχεδόν πεταμένος σε μία ρεματιά στην Κερατέα.
Στέλεχος στην Αγγλία
Ωστόσο, από το βιογραφικό του συλληφθέντος που έχουν στα χέρια τους οι Αρχές, προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα, καθώς αυτός φέρεται ότι ζούσε σε πόλη της Νοτιοανατολικής Αγγλίας και το 2012, όταν δηλαδή σημειώθηκε η κλοπή και εργαζόταν μάλιστα σε εταιρεία συστημάτων ασφαλείας. Επίσης ο ελαιοχρωματιστής -βάσει πάντα του βιογραφικού του- φέρεται ως απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Επίσης, ότι έχει εργαστεί ως υπεύθυνος μεγάλων βρετανικών σουπερμάρκετ, καθώς και σε κορυφαία εταιρεία του κλάδου της παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών και διαχείρισης εγκαταστάσεων.
Ο 49χρονος δράστης μιλώντας στους αστυνομικούς υποστήριξε ότι η αρπαγή των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν ήταν πράξη δικής του έμπνευσης. Όπως φαίνεται όμως το τελευταίο διάστημα, το πολύχρονο μυστικό του έγινε γνωστό (χωρίς να έχει διευκρινιστεί πώς) και έτσι οι διωκτικές Αρχές μπόρεσαν να εντοπίσουν τα κλοπιμαία.
Δίμηνη παρακολούθηση
Σύμφωνα με πληροφορίες των “Νέων” από την Ασφάλεια, η ΕΛ.ΑΣ.,, έχοντας ήδη από διμήνου πληροφορίες για ύποπτη δραστηριότητά του παρακολουθούσε τις αναρτήσεις του και προχώρησε στη σύλληψή του τώρα, υπό τον φόβο της φυγής του στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ολλανδία, όπου είχε αναπτύξει κύκλο γνωριμιών.
Από την πλευρά τους ωστόσο ΕΛ.ΑΣ. και δικαστικές Αρχές ερευνούν και άλλες παραμέτρους της υπόθεσης, αφού πολλά σημεία των ενασχολήσεων, των επαφών και της συνολικής δραστηριότητας του συλληφθέντος (πραγματοποιούσε συχνά ταξίδια σε χώρες όπως Ολλανδία και Ελβετία) είναι ασαφή. Ακόμη στο “μικροσκόπιο” των Αρχών είναι οι καταχωρίσεις του 49χρονου στο διαδίκτυο όπου διατηρούσε για πολλά χρόνια προφίλ με το ψευδώνυμο “artfreak”. Επομένως είναι πιθανό να αναζητηθεί άρση του τηλεφωνικού απορρήτου και σύγκριση δεδομένων.
Τι δήλωσε ο δικηγόρος του
Για τις εξηγήσεις που έδωσε σχετικά με την κλοπή των έργων Τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη πριν από εννέα χρόνια, ο 49χρονος κατηγορούμενος, κατά την πρώτη τους επικοινωνία, μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου ο συνήγορός του, Σάκης Κεχαγιόγλου.
“Η επικοινωνία μας ήταν μόνο μισή ώρα, όσο για να συνεννοηθούμε εάν επρόκειτο να συμφωνήσουμε να αναλάβω την υπεράσπισή του… Η ερώτησή μου ήταν: για ποιον λόγο; Δύο είναι οι λόγοι συνήθως. Ή από κάποιο πάθος ή για οικονομικούς λόγους” τόνισε ο κ. Κεχαγιόγλου, ενώ σημείωσε πως “μου είπε ότι προέβη σ’ αυτήν τη διακεκριμένη κλοπή, λόγω της λατρείας του για την Τέχνη. Βέβαια, είναι ένας ιδιαίτερα περίεργος, να μην πω διεστραμμένος, τρόπος αγάπης της Τέχνης όταν κλέβεις από την Εθνική Πινακοθήκη της χώρας σου, αυτά τα έργα. Διότι αν επρόκειτο να τα πωλήσει και να νοσφιστεί τα πολλά εκατομμύρια της αξίας κάπου θα το καταλάβαινα”. Για το ένα έργο Τέχνης που φέρεται να το κατέστρεψε, ο συνήγορος του 49χρονου εξήγησε πως “αυτό, λέει η Αστυνομία, μπορεί να έγινε κατά τη διάρκεια της διαπράξεως της κλοπής. Εγώ σας μεταφέρω του εντολέως μου την εξήγηση. Από τη στιγμή που επιβεβαιώνεται η εξήγησή του από τις διωκτικές Αρχές, ότι δηλαδή ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό επεχείρησε να πουλήσει αυτούς τους ανεκτίμητης καλλιτεχνικής και οικονομικής αξίας πίνακες, τότε οφείλω να πιστέψω την εκδοχή του. Τους κατείχε για εννέα χρόνια και να προσθέσω, γεγονός που το διακηρύσσει διά του διαβιβαστικού της η Ασφάλεια, το Τμήμα Διαρρηκτών, που δημοσίως ως Έλληνας πολίτης απονέμω και εγώ από τη μεριά μου τα εύσημα για την εξιχνίαση αυτής της υπόθεσης, ότι χωρίς την ενεργό συνεργασία του εντολέως μου δεν επρόκειτο ποτέ να βρεθούν αυτά τα έργα. Η μεταμέλειά του είναι στην πράξη, υπέδειξε στις διωκτικές Αρχές πού είναι τα έργα αυτά”.
Όσο για το αν ο εντολέας του αποπειράθηκε και απέτυχε να πωλήσει τους πίνακες, ο κ. Κεχαγιόγλου είπε: “Ο εντολέας μου έζησε πολλά χρόνια στην Αγγλία όπου εργαζόταν. Ταξίδευε στο εξωτερικό, στη Γερμανία, στην Ολλανδία και στην Αγγλία. Δεν μου προξενεί εντύπωση το ότι ταξίδευε στο εξωτερικό. Καταθέτω αυτό που λέω με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες που έχω. Ούτε δικογραφία έχουμε λάβει. Είναι προφορικές οι πληροφορίες που έχω” υπογράμμισε ο συνήγορος του 49χρονου. “Επαναλαμβάνω ότι η μεταμέλειά του είναι έμπρακτη”