Saturday, 27 April, 2024

Επιτάχυνση επενδύσεων για εξαγωγικές επιχειρήσεις και μειονεκτικές περιοχές

Την επιτάχυνση επενδυτικών σχεδίων σε κατά τεκμήριο εξωστρεφείς επιχειρήσεις και σε ειδικές περιοχές, όπως ορεινές, παραμεθόριες νησιωτικές, με πληθυσμιακή μείωση

ή με ιδιαίτερα αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές, προωθεί το υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης, με νομοθετικές παρεμβάσεις που περιέχονται στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», του οποίου η επεξεργασία συνεχίζεται σήμερα από την Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με ακρόαση φορέων.
Πρόκειται για ρυθμίσεις που έχουν ενσωματωθεί ως άρθρο 106 στο εν λόγω νομοσχέδιο και οι οποίες επιταχύνουν τις εκκρεμείς χρηματοδοτήσεις παλαιών αιτήσεων για επενδυτικά σχέδια προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων
Συγκεκριμένα, τροποποιούνται επί το ευνοϊκότερο για τους επενδυτές οι αρχικές ρυθμίσεις του Ν.4399/2016 που αφορούν στην τμηματική καταβολή της επιχορήγησης των επενδυτικών σχεδίων των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων 3299/2004 και 3908/2011.
Η τμηματική καταβολή της επιχορήγησης προβλέφθηκε αρχικά στον Ν.4399/2016, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη, πραγματική καταβολή των εγκεκριμένων ποσών στους επενδυτές, χωρίς τα φαινόμενα αδυναμίας καταβολής και ασυνέπειας του κράτους που εμφανίζονταν υπό το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς.
Όπως ανέφεραν στελέχη του υπουργείου, κατά την κατάθεση του νομοσχεδίου στην Βοουλή, στις αρχές του μήνα: «Με δεδομένη τη βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας και της δυνατότητας αμεσότερης καταβολής των ενισχύσεων, η ρύθμιση επιδιώκει την καταβολή άπαξ ή σε λιγότερες δόσεις των υπολειπόμενων ποσών ενίσχυσης στους επενδυτές, προκειμένου να αυξηθεί η ρευστότητα στην αγορά και να εκκαθαριστούν ταχύτερα οι εκκρεμότητες των παλαιών αναπτυξιακών νόμων» σε δημοσιογράφους
Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται με τρία, κυρίως, μέτρα:
Πρώτον, αυξάνεται το όριο του υπολειπόμενου ποσού ενίσχυσης ή καταβολής της τελευταίας δόσης των 20.000 ευρώ σε 300.000 ευρώ, προκειμένου αυτό να καταβληθεί άπαξ.
Δεύτερον, δίνεται η δυνατότητα συγχώνευσης των δόσεων σε μία ή περισσότερες ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης και το ύψος του υπολειπόμενου ποσού ενίσχυσης, με έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.
Τρίτον, λαμβάνεται πρόνοια, ώστε να καταβάλλεται άπαξ το σύνολο του υπολειπόμενου ποσού της επιχορήγησης σε επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε ειδικές περιοχές, δηλαδή σε ορεινές, παραμεθόριες νησιωτικές περιοχές, περιοχές που παρουσιάζουν πληθυσμιακή μείωση, καθώς και περιοχές με ιδιαίτερα αυξημένες προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές.
Οι ρυθμίσεις
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις της παραγράφου 1 του άρθρου 106 γίνεται η αναγκαία διευκρίνιση ότι επιχειρήσεις των οποίων οι εξαγωγές καταλαμβάνουν περισσότερο από το 85% του κύκλου εργασιών τους θεωρούνται κατά τεκμήριο εξωστρεφείς, έτσι ώστε να μην υποχρεούνται να τεκμηριώσουν αύξηση της εξωστρέφειάς τους προκειμένου να ενταχθούν στις ειδικές κατηγορίες αυξημένων ενισχύσεων που προβλέπονται στο άρθρο 12 του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016.
Η προτεινόμενη ρύθμιση της παραγράφου 2 του άρθρου 106 αφορά την επί το ευνοϊκότερο για το επενδυτικό κοινό τροποποίηση ρυθμίσεων που αφορούν την τμηματική καταβολή της επιχορήγησης για επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στους ν. 3299/2004 και 3908/2011.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 106 κρίνονται απαραίτητες προκειμένου επενδυτικοί φορείς των οποίων τα επενδυτικά σχέδια υπήχθησαν στους ν. 3299/2004 και 3908/2011 και έκαναν χρήση της δυνατότητας εκχώρησης του ποσού της επιχορήγησης σε τράπεζες για την παροχή βραχυπρόθεσμου δανεισμού, να δύνανται να μετατρέπουν τον βραχυπρόθεσμο αυτόν δανεισμό σε μακροπρόθεσμο δάνειο.
Με την παράγραφο 4 του άρθρου 106 ρυθμίζεται το θέμα της αποζημίωσης των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων και της Επιτροπής Εξέτασης Ενστάσεων του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016, το έργο των οποίων είναι κρίσιμης σημασίας για την ταχεία και αποτελεσματική αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται στο πλαίσιο των καθεστώτων ενίσχυσης του αναπτυξιακού νόμου.
Η ρύθμιση της παραγράφου 5 του άρθρου 106 κρίνεται αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η Ειδική Γνωμοδοτική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που είχε θεσπιστεί με την περίπτωση ε της παραγράφου 15 του άρθρου 7 του νόμου 3299/2004 εξακολουθεί να λειτουργεί προκειμένου να εκδίδει τις απαραίτητες γνωμοδοτήσεις για το χαρακτηρισμό υπηρεσιών ή προϊόντων ως εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας, χαρακτηρισμό προϊόντων ή υπηρεσιών ως νέων κ.λπ., στο πλαίσιο επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στον επενδυτικό νόμο 3299/2004.
Οι ρυθμίσεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 106 είναι απαραίτητες ώστε να εναρμονιστεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά στον έλεγχο τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων των επενδυτών με την υλοποίηση του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων, και να απαλλαγούν οι επενδυτικοί φορείς απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων των δηλώσεων τήρησης μακροχρόνιων υποχρεώσεων για το διάστημα κατά το οποίο δεν ήταν τεχνικά εφικτή η ηλεκτρονική υποβολή τους.
Η ρύθμιση της παραγράφου 8 του άρθρου 106 εισάγει αναγκαία νομοτεχνική διόρθωση όσον αφορά τον ορθό αριθμό της ΚΥΑ που διατηρήθηκε σε ισχύ μέχρι την έκδοση της κοινής Υπουργικής απόφασης της παραγράφου 3 του άρθρου 80.
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 9 του άρθρου 106 γίνεται η αναγκαία διευκρίνιση ότι στη σύνθεση των Γνωμοδοτικών Επιτροπών του άρθρου 27 του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016 συμμετέχουν σε κάθε περίπτωση ο Νομικός Σύμβουλος ή Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους του οικείου Φορέα, χάριν της καλύτερης λειτουργίας των ως άνω Επιτροπών.
paseges

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου