Έδεσσα: Συνέντευξη Δημάρχου Έδεσσας για τους Καταρράκτες
Τη Δευτέρα που μας πέρασε αναβλήθηκε για δεύτερη φορά η Γενική Συνέλευση των«Καταρρακτών», που θα αποφάσιζε για την τύχη της Επιχείρησης. Τι μέλλει γενέσθαι;
«Πιστεύω ότι δεν πρέπει να μασάμε τα λόγια μας: η Επιχείρηση των «Καταρρακτών» οδηγείται σε λύση και εκκαθάριση, αυτό είναι σαφές και επιβεβλημένο από το θεσμικό πλαίσιο της χώρας μας, αλλά και από τη λογική. Το επιτάσσει ο νόμος, όμως και μεις δεν μπορούμε να κρατάμε ένα μαγαζί που δεν έχει καμία ελπίδα βιώσιμης λειτουργίας με το υφιστάμενο πλαίσιο.
Βεβαίως, δώσαμε παράταση είκοσι ημερών στην απόφαση για λύση και εκκαθάριση της επιχείρησης όπως δεσμευτήκαμε στους Κυβερνητικούς Βουλευτές του Νομού Πέλλας και τους εργαζόμενους. Υπενθυμίζω ότι στη συνάντηση, κατά την οποία δεν έλειψαν οι εντάσεις, οι Κυβερνητικοί Βουλευτές ζήτησαν χρόνο για να επιληφθούν του ζητήματος και να προκαλέσουν νομοθετική ρύθμιση για το μέλλον των εργαζομένων και το χρέος της Επιχείρησης».
Τελικά, σε εκείνη τη συνάντηση οι Βουλευτές δεσμεύτηκαν ότι θα λύσουν το πρόβλημα με νομοθετική ρύθμιση. Η εξέλιξη;
Οι Βουλευτές δεσμεύτηκαν ότι θα προσπαθήσουν να βρουν λύση για τους εργαζόμενους, αλλά και το χρέος της Επιχείρησης, δηλαδή να εξασφαλιστεί η συνέχιση της απασχόλησης των εργαζομένων των «Καταρρακτών» και το χρέος της επιχείρησης να προστεθεί στο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης.
Δεν ξέρω τι περιμένει ο καθένας από τους Βουλευτές και την Κυβέρνηση, αλλά τα περιθώρια χρόνου για να προχωρήσουμε σε λύση και εκκαθάριση της επιχείρησης είναι εξαιρετικά στενά, δηλαδή βρισκόμαστε στο «και 5΄». Αυτό σημαίνει ότι η συγκεκριμένη παράταση είναι τελευταία.
Υπάρχει κάτι νεότερο έως σήμερα;
Σήμερα, ένα μήνα περίπου μετά τη συνάντηση αυτή δεν έχουμε κανένα νέο από τους Βουλευτές μας, που σίγουρα προσπαθούν να δώσουν λύση σε πολύ δύσκολες συνθήκες για τη χώρα.
Εμείς από την πλευρά μας δεν μείναμε ανενεργοί, αλλά θέσαμε το πρόβλημα σε πρόσφατη επίσκεψή μας στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών, που είναι και ο αρμόδιος για τα θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ. Κώστα Πουλάκη, στον οποίο και δώσαμε όλα τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία για την επιχείρηση. Ο κ. Γενικός μας είπε ότι θα ψάξει λύσεις εντός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, αλλά θέλω να σας ενημερώσω ότι εμείς έχουμε κάνει αντίστοιχη νομική έρευνα και δεν υπάρχει λύση στο αδιέξοδο, παρά μόνο με νέα νομοθετική πρωτοβουλία.
Άρα είναι στο χέρι των Βουλευτών μας και της Κυβέρνησης οποιαδήποτε άλλη λύση.
Δηλαδή, εάν δεν υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης οι «Καταρράκτες» οδηγούνται σε λύση και εκκαθάριση;
Σαφέστατα! Δεν υπάρχει άλλος δρόμος! Ο νόμος για τη ρύθμιση των θεμάτων των επιχειρήσεων Ο.Τ.Α. είναι σαφέστατος και μέχρι τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους πρέπει να έχει εγκατασταθεί ο εκκαθαριστής και να ξεκινήσει τη διαδικασία εκκαθάρισης.
Στο σημείο αυτό πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Εμείς δεν παίξαμε ούτε με την επιχείρηση, ούτε με τους εργαζομένους. Από την αρχή είπαμε την αλήθεια και σήμερα μπορούμε να τους κοιτάμε στα μάτια, όπως και όλους τους πολίτες της Έδεσσας. Φυσικά, έχουμε αποδείξει και σε άλλες περιπτώσεις την ευαισθησία μας και έχουμε προσπαθήσει για τη διασφάλιση θέσεων εργασίας, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι πια στο χέρι μας..
Θέλω να ελπίζω ότι η Κυβέρνηση θα καταφέρει να βρει μία λύση για τους εργαζόμενους, αν και οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δυσμενείς. Αυτό όμως πρέπει να αποσυνδεθεί από την προσπάθεια για εξεύρεση βιώσιμης λύσης στην οποία πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα ως Δήμος. Οφείλουμε να δούμε το καλό του συνόλου και να προτάξουμε το στόχο της βιώσιμης λύσης για το κέντρο των Καταρρακτών, που πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί ως ένα σημείο αναφοράς για το τουριστικό προϊόν της πόλης.
Οι εργαζόμενοι όμως σας κατηγορούν ότι δεν είδατε έγκαιρα το πρόβλημα και γι’ αυτό οδηγηθήκαμε στο σημερινό αδιέξοδο.
Αυτό είναι ένα μεγάλο λάθος! Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μας, ως διοίκηση, είδαμε ότι η επιχείρηση είχε λάθος βηματισμό. Δεν μπορεί να είναι βιώσιμη μία επιχείρηση με τέτοιο μισθολογικό κόστος σε καιρό κρίσης. Δεν χρειάζεται να είσαι οικονομολόγος για να καταλάβεις ότι όταν το εργασιακό κόστος μίας επιχείρησης εστίασης είναι το 80% των τζίρων που παρουσιάζει η επιχείρηση αυτή είναι καταδικασμένοι.
Θέλω να επισημάνω ότι όχι μόνο είδαμε το πρόβλημα, αλλά κάναμε και πολύ συγκεκριμένες προτάσεις.
Προτείναμε αρχικά την εκ περιτροπής εργασία. Δεν έγινε δεκτή, αν και είναι γνωστό ότι τους χειμερινούς μήνες η επιχείρηση ουσιαστικά υπολειτουργεί και παρ’ όλα αυτά είναι αναγκασμένη να πληρώνει όλα της τα έξοδα.
Στη συνέχεια συζητήσαμε το πλαίσιο μίας συμφωνίας, αμοιβαία αποδεκτής, για μείωση των μισθών. Αυτό γίνεται με τα συνδικάτα των επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη, όπου οι εργαζόμενοι όταν νοιώθουν ότι η επιχείρηση στην οποία εργάζονται κινδυνεύσει, βάζουν πλάτη με την αποδοχή του μέτρου της μείωσης των μισθών τους προκειμένου να διασφαλίσουν τις θέσεις εργασίας τους. Ούτε κι αυτό έγινε αποδεκτό.
Φτάσαμε στο σημείο να προτείνουμε στους εργαζόμενους να δημιουργήσουν Κοιν.Σ.Επ. και να αναλάβουν τα ηνία της επιχείρησης και μάλιστα απαλλαγμένης από τα χρέη. Ούτε κι αυτή η πολύ δελεαστική πρόταση έγινε αποδεκτή. Προφανώς οι εργαζόμενοι δεν ήθελαν να ασκήσουν επιχειρηματική δραστηριότητα παίρνοντας το ρίσκο, αλλά ήθελαν να συνεχιστεί η αδιέξοδη κατάσταση με τη δημιουργία ελλειμμάτων.
Κάπως έτσι φτάσαμε στο σημερινό αδιέξοδο.
Αυτό που αναφέρατε για το εργασιακό κόστος είναι ο λόγος για τη σημερινή κατάσταση;
Δεν είναι ο μοναδικός λόγος, όμως είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η επιχείρηση δεν είναι βιώσιμη! Όταν για παράδειγμα το 2014 το εργασιακό κόστος είναι 604.000 ευρώ και ο τζίρος 684.000 ευρώ καταλαβαίνει ο καθένας ότι η επιχείρηση δεν μπορεί να λειτουργήσει.
Είναι αλήθεια ότι η οικονομική κρίση «χτύπησε» σκληρά την επιχείρηση των «Καταρρακτών» με πολύ μεγάλη μείωση του τζίρου γιατί κατά βάση στηρίζεται στον τουρισμό.
Ταυτόχρονα οι δαπάνες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα. Αρκεί να σκεφτούμε ότι αυτό το μαγαζί για να ανοίξει χρειάζεται κάθε μέρα πάνω από 2.000 ευρώ για να καλύψει τα πάγια έξοδά του. Στον καιρό της κρίσης δεν υπάρχουν τέτοιοι τζίροι. Όπως καταλαβαίνετε μιλάμε για το απόλυτο οικονομικό αδιέξοδο.
Πρέπει να τονίσουμε και κάτι άλλο. Με τον σημερινό τρόπο λειτουργίας εάν βρίσκαμε έναν μαγικό τρόπο να αποπληρωθούν όλα τα χρέη από την επόμενη κιόλας ημέρα η επιχείρηση θα δημιουργούσε νέα ελλείμματα και νέα χρέη. Από αυτό γίνεται σαφές ότι χρειάζονται γενναίες αποφάσεις και ριζικές αλλαγές.
Δηλαδή, η κρίση είναι αυτή που φταίει για το γεγονός ότι η Επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες και χρέη;
Η οικονομική κρίση συνέβαλε δραστικά στην ανάπτυξη του προβλήματος. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να τονίσουμε ότι στις αρχές του 2011 που αναλάβαμε τη διοίκηση, παραλάβαμε χρέη της τάξης των 750.000 ευρώ. Έκτοτε το πρόβλημα εντάθηκε και τα χρέη σήμερα είναι διπλάσια, παρά τις προσπάθειες που κάναμε να νοικοκυρέψουμε τα έξοδα της Επιχείρησης.
Θα έλεγα ότι ο συνδυασμός της οικονομικής κρίσης με τη διατήρηση των ανελαστικών δαπανών οδήγησαν στην αύξηση των χρεών και τις τρεις ζημιογόνες χρήσεις, που μας αναγκάζουν να προχωρήσουμε στη λύση και εκκαθάριση της επιχείρησης.
Αφού όλα δείχνουν ότι η επιχείρηση θα προχωρήσει σε λύση και εκκαθάριση, τι θα γίνει με το κέντρο των «Καταρρακτών»;
Στόχος μας είναι το κέντρο των «Καταρρακτών» να μην κλείσει ούτε μία μέρα!
Ο νόμος δίνει τη δυνατότητα στον εκκαθαριστή να λειτουργεί την επιχείρηση μέχρι να βρεθεί μόνιμη και βιώσιμη λύση. Αυτός είναι ο στόχος: η εξεύρεση μίας βιώσιμης λύσης, που θα δημιουργήσει συνθήκες ανάπτυξης του Κέντρου των «Καταρρακτών» και θα προχωρήσει στη βελτίωση της υποδομής και των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πελάτες.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι παρά το γεγονός ότι οι Εδεσσαίοι τα τελευταία χρόνια δεν προτιμούν το κέντρο των Καταρρακτών, αυτό είναι στο DNA της πόλης και όλοι μας έχουμε ζήσει σημαντικές στιγμές μας εκεί. Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για τον οποίο το κέντρο δεν πρέπει να κλείσει.
Βέβαια, πέρα από τους συναισθηματισμούς, ο αναπτυξιακός ρόλος του συγκεκριμένου κέντρου και η σύνδεσή του με το σημαντικότερο αξιοθέατο της πόλης είναι η προτεραιότητά μας και πιστεύω ότι θα πετύχουμε το στόχο της βελτίωσης της υποδομής και των υπηρεσιών.
Η.Θ.