Στην εισήγησή της στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του ν/σ του Υπουργείου Οικονομίας
& Ανάπτυξης «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» η Εισηγήτρια της πλειοψηφίας Θ. Τζάκρη ανέφερε τα εξής:
«Αγαπητοί συνάδελφοι, έχω την τιμή να εισηγούμαι εκ μέρους της πλειοψηφίας στο σώμα το νομοσχέδιο με τίτλο “Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση της οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις”. Αφορά στην αναμόρφωση των διαδικασιών αδειοδότησης επιχειρήσεων με στόχο την βελτίωση του περιβάλλοντος λειτουργίας τους μέσα από την μείωση των γραφειοκρατικών βαρών, χωρίς όμως εκπτώσεις στην προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος. Η ικανοποίηση είναι διπλή, γιατί από την θέση της Υφυπουργού Βιομηχανίας, που μου εμπιστεύτηκε μέχρι τον πρόσφατο ανασχηματισμό ο πρωθυπουργός, είχα την ευκαιρία να συντονίσω αυτή την κομβικής σημασίας νομοθετική πρωτοβουλία για το ξεπέρασμα της βαθιάς οικονομικής ύφεσης που βρίσκεται τόσα χρόνια η πατρίδα μας.
Ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα και ως προς το συντονιστικό του σκέλος, αλλά και ως προς το μελετητικό, γιατί καλύπτει σχεδόν το σύνολο της δημόσιας διοίκησης για το σύνολο των οικονομικών κλάδων. Είχαμε να αναμετρηθούμε με μια δαιδαλώδη νομοθεσία, με πλήθος επικαλυπτόμενων κανονιστικών διατάξεων, αλλά και με χρόνιες αναποτελεσματικές διοικητικές πρακτικές και νοσηρές νοοτροπίες εγκατεστημένων συμφερόντων, εχθρικές σε κάθε αλλαγή. Όλο αυτό έπρεπε να υλοποιηθεί μέσα σε ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα που είχαμε συμφωνήσει πριν ενάμιση περίπου χρόνο με τους δανειστές μας. Η πίεση του χρόνου όμως ήταν έτσι κι αλλιώς εκ των πραγμάτων μεγάλη γιατί η αντιστροφή της ύφεσης είναι ζητούμενο επιβίωσης για τη χώρα μας. Δεν είχαμε την πολυτέλεια να σχεδιάσουμε αλλαγές σε ιδανικές συνθήκες εργαστηρίου. Αρωγός στην προσπάθεια μας ως τεχνικός σύμβουλος ανέλαβε η Παγκόσμια Τράπεζα.
Ένα χρόνο μετά την έναρξη της προσπάθειας μπορώ να πω ότι τα καταφέραμε. Είμαι περήφανη γιατί εισηγούμαι στο σώμα ένα σχέδιο νόμου με τολμηρές αλλαγές που όπως θα εξηγήσω αλλάζουν ριζικά το χάρτη των αδειοδοτήσεων στη χώρα μας, αφού απαλλάσσουν πάνω από το 85% των δραστηριοτήτων από την υποχρέωση της έκδοσης αδείας, και μάλιστα με ελάχιστες εξουσιοδοτικές διατάξεις, μια κοινή υπουργική απόφαση για κάθε κλάδο, ώστε να καταστεί ενεργός αμέσως μετά την ψήφιση του.
Αγαπητοί συνάδελφοι, αυτό που έχετε σήμερα μπροστά σας είναι ένα σχέδιο νόμου με το γενικό μέρος να περιλαμβάνει σε λεπτομέρεια την νέα προσέγγιση με τα νέα εργαλεία αδειοδότησης, συνοδευόμενο από το ειδικό μέρος με την εφαρμογή της νέας προσέγγισης στους κλάδους της βιομηχανίας ποτών και τροφίμων, του τουρισμού και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Τα τρία πεδία του ειδικού μέρους του νομοσχεδίου είναι τα πρώτα για τα οποία εφαρμόζεται η μέθοδος ουσιαστικής απλούστευσης. Θα ακολουθήσουν μέχρι το τέλος του 2018 και οι άλλοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας. Θεωρώ ότι αυτός ο τρόπος πρωτογενούς νομοθέτησης με λεπτομερές το γενικό μέρος και ελάχιστες εξουσιοδοτικές διατάξεις μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα για την νομοθέτηση δραστικών αλλαγών στη λειτουργία του κράτους μας. Επιτρέψτε μου πριν ξεκινήσω την παρουσίαση της δομής του νομοσχεδίου να καταθέσω τις παραδοχές που αφορούν στην διάγνωση του προβλήματος στον τομέα των αδειοδοτήσεων στη χώρα μας, αλλά και των προδιαγραφών πάνω στις οποίες στηρίχθηκε η προτεινόμενη λύση.
Ο αφετηριακός ισχυρισμός ως προς την διάγνωση είναι ότι η βαθιά οικονομική κρίση που βρίσκεται η χώρα μας δεν είναι μόνο αποτέλεσμα των κακών επιλογών στο επίπεδο της μακροοικονομικής διαχείρισης, αλλά είναι κυρίως προϊόν της συστηματικής αποτυχίας μας στο θεσμικό επίπεδο της οργάνωσης του κράτους μας. Στην καρδιά του ισχυρισμού ότι αυτό που βιώνουμε ως παραγωγική δομή είναι κρίση διακυβέρνησης, βρίσκεται ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους. Εκεί έχουμε αποτύχει παταγωδώς ως κράτος να ρυθμίσουμε αποτελεσματικά την παραγωγική δραστηριότητα από την στιγμή της γέννησής της έως τη διακοπή της. Είναι σχεδόν καθολικά αποδεκτό ότι το κράτος για να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον οφείλει να παρέμβει και να ρυθμίζει την οικονομική δραστηριότητα. Ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους είναι το ελάχιστο που πρέπει αυτό να κάνει ούτως ώστε όλοι να γίνονται καλύτερα χωρίς να γίνεται κάποιος χειρότερα. Η προστασία του καταναλωτή, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγιεινή και η ασφάλεια στους χώρους εργασίας, η δημόσια υγεία, η διασφάλιση της τήρησης των συμφωνιών που εθελοντικά συνάπτονται στο πεδίο της οικονομίας, η ελεύθερη πρόσβαση στα δημόσια αγαθά και υπηρεσίες, είναι θέματα που περνούν μέσα από το ρυθμιστικό ρόλο του κράτους. Κρίσιμα ζητήματα για τη ζωή των πολιτών και την επιχειρηματική δραστηριότητα που η αποτυχία αποτελεσματικής ρύθμισής τους μεταφράζεται ταυτόχρονα σε αποτυχία διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος και μαρασμού της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Η συχνά παρατηρούμενη, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά σχεδόν σε όλες τις αναπτυγμένες δημοκρατίες, υπερ-ρύθμιση και οι δαιδαλώδεις διοικητικές διαδικασίες γίνεται αποδεκτό ότι οδηγούν σε αδιαφάνεια και διαφθορά. Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 κάποιοι πρότειναν ως λύση την απορρύθμιση και ταύτισαν τη βέλτιστη ρύθμιση με το μικρότερο κράτος. Τώρα, ύστερα από την εμπειρία τριάντα και πλέον ετών, έχει γίνει αποδεκτό ότι το λιγότερο κράτος δεν είναι εξ ορισμού αποτελεσματικό. Η κυρίαρχη πλέον τάση στη ρυθμιστική πρακτική των ανεπτυγμένων δημοκρατιών είναι η αναζήτηση όχι της λιγότερης, αλλά της πιο αποτελεσματικής επαναρρύθμισης των οικονομικών λειτουργιών, που διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον των κοινωνιών χωρίς να πνίγει, αλλά αντίθετα να διευκολύνει, τις δημιουργικές επιχειρηματικές δυνάμεις τους να αναπτυχθούν. Σήμερα έχει πλέον κυριαρχήσει ότι το βέλτιστο ρυθμιστικό περιβάλλον και όχι οι φορολογικοί παράδεισοι μπορεί να γίνει το συγκριτικό πλεονέκτημα μιας χώρας για να προσελκύσει πόρους για την ανάπτυξή της.
Συγκεκριμένα, νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι ότι το ελληνικό σύστημα αδειοδότησης χαρακτηρίζεται από μεγάλη διασπορά εμπλεκόμενων φορέων. Δεν αξιοποιούνται σύγχρονα εργαλεία διοίκησης. Καταγράφεται έλλειψη σε υποστηρικτικά συστήματα και σημαντικό έλλειμμα αυτοματοποίησης των διαδικασιών. Η μελέτη που έγινε στην υφιστάμενη κατάσταση με την συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας έδειξε ότι, σε αντίθεση με προηγμένα συστήματα άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη χώρα μας το υπάρχον σύστημα στηρίζεται υπερβολικά σε εκ των προτέρων διαδικασίες αδειοδότησης, ενώ οι εκ των υστέρων έλεγχοι περιορίζονται σε ευκαιριακούς ελέγχους παραπόνων χωρίς συγκεκριμένη στόχευση και πλάνο με βάση το πραγματικό ρίσκο που έχει η δραστηριότητα για το δημόσιο συμφέρον.
Η διάγνωση, κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι σημερινή, έχει εντοπιστεί εδώ και καιρό και στην εξάλειψη αυτών των ζητημάτων κινήθηκε και ο Ν. 4262/2014 που αρχικά η κυβέρνησή μας επιχείρησε να εφαρμόσει στο πλαίσιο της υλοποίησης της τελευταίας συμφωνίας με τους δανειστές μας.
Ο Ν. 4262/2014 σε επίπεδο διακηρύξεων και φιλοσοφίας κινήθηκε σε μια κατεύθυνση απλούστευσης. Ωστόσο, λόγω της ανάγκης έκδοσης των Γενικών Όρων Λειτουργίας ως προϋπόθεση για απαλλαγή μιας δραστηριότητας από αδειοδότηση, στην εφαρμογή του κρίθηκε ως δύσχρηστος. Η έλλειψη έτοιμων προτυποποιημένων γενικών όρων λειτουργίας για κάθε οικονομική δραστηριότητα και το πλήθος των προβλεπόμενων εξουσιοδοτικών διατάξεων και μάλιστα Προεδρικών Διαταγμάτων καθιστούσε την υλοποίηση του νόμου πολύ αργή έως αδύνατη. Ενώ η ΝΔ πανηγύρισε για την μεγάλη τομή που νομοθέτησε στον τρόπο αδειοδότησης των επιχειρήσεων, στην πράξη αυτή αποδείχθηκε ένα πουκάμισο αδειανό.
Έτσι, με εισήγηση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η κυβέρνησή μας πήρε την απόφαση να προχωρήσει με το παρόν σε αντικατάσταση του Ν. 4262/2014, υιοθετώντας μια νέα μεθοδολογία απλούστευσης. Η μέθοδος όπως αποδείχτηκε είναι λειτουργική στους τρεις πρώτους τομείς εφαρμογής της και μέχρι το 2018 θα εφαρμοστεί στο σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων. Θέλω να τονίσω εδώ ότι με την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία δεν καταργείται με πρωτογενή νομοθέτηση απλά μια άδεια, όπως έκανε ο Ν. 4262/2014, αλλά και όλα τα περιττά δικαιολογητικά, μειώνοντας ουσιαστικά την εμπλοκή της Διοίκησης, μέσα από ατομικές πράξεις, στην έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, χτυπώντας έτσι δραστικά εστίες καθυστέρησης και πιθανής διαφθοράς.
Προχωρώ τώρα στην παρουσίαση του νέου συστήματος αδειοδότησης.
Το νέο σχέδιο νόμου επιχειρεί να επιλύσει τις χρόνιες αγκυλώσεις του πλαισίου αδειοδότησης των επιχειρήσεων εισάγοντας νέες έννοιες για την προώθηση του νέου μεταρρυθμιστικού μοντέλου. Προτεραιότητα δόθηκε στους τρεις βασικούς τομείς της οικονομίας: τη Βιομηχανία Τροφίμων και Ποτών, τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (ΚΥΕ), καθώς και τα Τουριστικά Καταλύματα λόγω της συνεισφοράς τους στο ΑΕΠ της χώρας και το δυναμικό που έχουν για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Με την ίδια μεθοδολογία και νέα νομοθετική πρωτοβουλία θα προχωρήσουμε στην σταδιακή υπαγωγή και νέων οικονομικών δραστηριοτήτων στο νέο αδειοδοτικό πλαίσιο.
ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
- Αλλάζει ριζικά η διαδικασία της αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Οι υφιστάμενες «άδειες-ομπρέλα» που περιελάμβαναν επιμέρους άδειες και δικαιολογητικά καταργούνται και αντικαθίστανται από συγκεκριμένες εγκρίσεις, π.χ. πυρασφαλείας, για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
- Υιοθετείται το τριμερές σχήμα έναρξης δραστηριότητας: α) χωρίς καμία αναγκαία ενέργεια ή απαίτηση, β) γνωστοποίηση και γ) έγκριση.
- Εισάγεται για πρώτη φορά η έννοια της γνωστοποίησης. Η γνωστοποίηση αντικαθιστά την μέχρι σήμερα οριζόντια «άδεια λειτουργίας» που ίσχυε χωρίς καμία διαφοροποίηση στην πλειοψηφία των οικονομικών δραστηριοτήτων. Γνωστοποίηση νοείται η ενημέρωση της διοίκησης από τον ενδιαφερόμενο σχετικά με τη λειτουργία συγκεκριμένης οικονομικής δραστηριότητας. Μετά την υποβολή της, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ξεκινήσει άμεσα τη λειτουργία της δραστηριότητας χωρίς να απαιτείται προγενέστερος έλεγχος.
- Οι έννοιες της γνωστοποίησης και της έγκρισης συνδέονται μόνο με κριτήρια κινδύνου του δημοσίου συμφέροντος. Η μεν γνωστοποίηση απαιτείται σε περιπτώσεις οικονομικών δραστηριοτήτων που ενέχουν κάποιο χαμηλό ή μεσαίο επίπεδο κινδύνου τέτοιο που να δικαιολογεί την υποχρέωση να ενημερώσουν τη Διοίκηση για την έναρξή τους ώστε να μπορεί να ασκήσει τους απαραίτητους ελέγχους εκ των υστέρων.
- Στις περιπτώσεις για τις οποίες κρίνεται ότι η υπαγωγή μιας οικονομικής δραστηριότητας δεν καλύπτεται από τη γνωστοποίηση και κρίνεται ως αυξημένου κινδύνου, απαιτείται η υπαγωγή της σε καθεστώς εκ των προτέρων έγκρισης απαραίτητης για την έναρξη και λειτουργία μιας οικονομικής δραστηριότητας. Η έγκριση μπορεί να περιλαμβάνει κάθε μορφή άδειας, βεβαίωσης, πιστοποιητικού.
- Για πρώτη φορά ορίζεται ότι οι έλεγχοι στις περιπτώσεις της γνωστοποίησης ασκούνται ex post κατά τη διάρκεια της πραγματικής λειτουργίας της επιχείρησης.
- Παράλληλα, θεσπίζεται αυστηρό σύστημα κυρώσεων και επιβολής προστίμων, το ύψος των οποίων κυμαίνεται σε μεγάλο εύρος και εξαρτάται από συγκεκριμένους παράγοντες, που προσδιορίζονται στο νόμο. Οι κυρώσεις που προβλέπονται από την υφιστάμενη νομοθεσία παραμένουν ενεργές και μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στη διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης, αναλόγως πάντα με τη σοβαρότητα της παράβασης.
- Τίθενται οι βασικές αρχές των ελέγχων που αποτελούν τη βάση της ορθής άσκησης της ελεγκτικής αρμοδιότητας εκ μέρους της Διοίκησης.
- Η δυνατότητα ελέγχου από ιδιώτες παραμένει, ωστόσο τίθενται εχέγγυα για την άσκηση της ελεγκτικής τους αρμοδιότητας που θα ορισθούν περαιτέρω με ΚΥΑ.
- Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι μέχρι το 2018 θα έχουν εξετασθεί και υπαχθεί όλες οι δραστηριότητες σε καθεστώς γνωστοποίησης ή έγκρισης.
- Βασικό εργαλείο και καινοτομία στο νέο σύστημα αδειοδότησης αποτελεί το «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ). Το πληροφοριακό σύστημα θα υποστηρίζει τη διαδικασία γνωστοποίησης και έγκρισης, καθώς και τον προγραμματισμό και την υλοποίηση της διαδικασίας ελέγχων, βάσει κριτηρίων διαχείρισης κινδύνων δημοσίου συμφέροντος. Το σύστημα θα δημιουργήσει επίσης ένα ολοκληρωμένο μητρώο στο οποίο θα συγκεντρώνονται πληροφορίες για κάθε επιχείρηση, σχετικά με τη γνωστοποίηση που έχει υποβάλει, τις εγκρίσεις που έχει λάβει, το ιστορικό των ελέγχων στους οποίους έχει υποβληθεί, καθώς και το επίπεδο κινδύνου δημοσίου συμφέροντος που έχει υπολογιστεί για κάθε επιχείρηση. Προβλέπεται η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ του ΟΠΣ-ΑΔΕ και του ΓΕΜΗ, καθώς και των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Οικονομικών. Επιπλέον προβλέπεται η διαλειτουργικότητα του ΟΠΣ-ΑΔΕ και η ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων με άλλες υφιστάμενες βάσεις δεδομένων.
ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
Α. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Αντικαθίσταται η άδεια λειτουργίας με γνωστοποίηση, ενώ η άδεια εγκατάστασης μένει προς το παρόν ως έχει. Σχηματικά, η απλοποίηση που έγινε σε σχέση με το παλαιό καθεστώς είναι η εξής:
ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ
Αδειοδότηση
Άδεια Λειτουργίας • Αντικατάσταση της πλειοψηφίας των αδειών λειτουργίας με γνωστοποίηση.
- Τα δικαιολογητικά που κατά περίπτωση απαιτούνται για τη λειτουργία της επιχείρησης διατηρούνται στο αρχείο της επιχείρησης.
Οριζόντια Δικαιολογητικά
Βεβαίωση Καταλληλότητας ΚΑΙ Σύμφωνη Γνώμη Καταλληλότητας
- Καταργείται η υποχρέωση λήψης βεβαίωσης καταλληλότητας ΚΑΙ σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας για τις δραστηριότητες μεταποίησης τροφίμων μη ζωικής προέλευσης (εξαιρείται η δραστηριότητα εμφιάλωσης νερού για την οποία διατηρείται η απαίτηση σύμφωνης γνώμης υγειονομικής καταλληλότητας). Αντί των παραπάνω δικαιολογητικών απαιτείται καταχώριση των δραστηριοτήτων.
- Η προβλεπόμενη σήμερα διαδικασία «καταχώρισης» μετατρέπεται σε απλή διαδικασία καταχώρισης χωρίς απαίτηση κατάθεσης εγγράφων και αυτοψίας.
Έλεγχοι
Διενέργεια εκ των προτέρων ελέγχων ως προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας Οι έλεγχοι διενεργούνται εκ των υστέρων, βάσει αξιολόγησης κινδύνου. Εξαίρεση αποτελούν τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και η παραγωγή και η εμφιάλωση νερού.
Β. ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
Η βασική μεταρρύθμιση αφορά στην αντικατάσταση της άδειας λειτουργίας με απλή γνωστοποίηση. Σημαντικό βήμα είναι και η κατάργηση της διαδικασίας της προέγκρισης από την αιρετή διοίκηση, μειώνοντας κατά πολύ το διοικητικό βάρος για τον επιχειρηματία, αλλά και τα φαινόμενα καθυστερήσεων και απόρριψη εγκρίσεων για λόγους άλλους από αυτούς που επιτάσσει η νομοθεσία. Συγκεντρωτικά η μεταρρύθμιση που προωθείται στα ΚΥΕ έχει ως εξής:
ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ
Προέγκριση
- Αίτηση του ενδιαφερομένου στην αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου (συνήθως λέγεται Υπηρεσία Καταστημάτων)
- Υπηρεσιακά αναζητείται η γνώμη της Υπηρεσίας Δόμησης για τις χρήσεις γης
- Εισήγηση της Υπηρεσίας του Δήμου που παρέλαβε την αίτηση στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου ή το Κοινοτικό Συμβούλιο
- Απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ή του Κοινοτικού Συμβουλίου για την χορήγηση της προέγκρισης
- Αίτηση στην Υπηρεσία του Δήμου
- Έλεγχος της Υπηρεσίας Δήμου με βάση την κείμενη νομοθεσία
- Βεβαίωση Προϊστάμενου Υπηρεσίας Δήμου
Άδεια Λειτουργίας
- Αίτηση στο Δήμο με προσκόμιση τουλάχιστον 9 δικαιολογητικών
- Πρόσθετη διαδικασία για την άδεια μουσικής και τον κοινόχρηστο χώρο • Γνωστοποίηση στο Δήμο (ή ΚΕΠ) και μετέπειτα σε ηλεκτρονικό σύστημα, χωρίς κανένα δικαιολογητικό
- Τα δικαιολογητικά τηρούνται στην εγκατάσταση της επιχείρησης
- Τα δικαιολογητικά απλοποιούνται και μειώνεται ο αριθμός τους
- Απλή γνωστοποίηση για τη χρήση μουσικής, διατήρηση της άδειας κοινοχρήστου χώρου
Απαιτούμενος Χρόνος Έναρξης Λειτουργίας
Χρόνος για τη χορήγηση άδειας και έναρξη λειτουργίας: Τουλάχιστον 30 ημέρες Χρόνος για τη γνωστοποίηση και έναρξη λειτουργίας: 0 ημέρες
Έλεγχοι
Προηγούμενος έλεγχος των αρχών πριν την έναρξη λειτουργίας για να γνωμοδοτήσουν για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας
Οι έλεγχοι μετατίθενται μετά την έναρξη λειτουργίας, σε πραγματικό χρόνο λειτουργίας
Γ. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Στον τομέα του τουρισμού και ειδικότερα όσον αφορά στα τουριστικά καταλύματα, γίνεται απλοποίηση των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έναρξη λειτουργίας τους. Επιπλέον, αντικαθίσταται η διαδικασία αδειοδότησης των κολυμβητικών δεξαμενών με γνωστοποίηση. Τα ΚΥΕ που λειτουργούν εντός τουριστικών εγκαταστάσεων εναρμονίζονται με τα λοιπά ΚΥΕ.
ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ
Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (ΕΣΛ)
Χορήγηση ΕΣΛ εντός 50 ημερών • Χορήγηση ΕΣΛ εντός 28 ημερών.
- Μετά την πλήρη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος ή το αργότερο μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2017 αντικατάσταση ΕΣΛ με γνωστοποίηση. Ο ιδιοκτήτης θα μπορεί θα λειτουργήσει άμεσα το τουριστικό του κατάλυμα.
Δικαιολογητικά Χορήγησης ΕΣΛ
- Εφ’ όσον η ημερομηνία έκδοσης της άδειας δόμησης είναι μεταγενέστερη της έναρξης ισχύος του νόμου, δεν απαιτείται η υποβολή των αντιγράφων των σχεδίων αρχιτεκτονικής μελέτης.
- Εφ’ όσον η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων ή η δήλωση υπαγωγής σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις συναρτώνται με την έκδοση της άδειας δόμησης, δεν απαιτείται η υποβολή τους.
Πιστοποιητικό Πυρασφάλειας εκδίδεται για καταλύματα δυναμικότητας είκοσι (20) κλινών και άνω Πιστοποιητικό Πυρασφάλειας εκδίδεται πλέον για καταλύματα δυναμικότητας πενήντα μίας (51) κλινών και άνω
Κατηγοριοποίηση Κλειδιών σε μη κύρια τουριστικά καταλύματα
Υποχρεωτική κατηγοριοποίηση κλειδιών Προαιρετική κατηγοριοποίηση κλειδιών
Κολυμβητικές Δεξαμενές
Άδεια Λειτουργίας Κολυμβητικών Δεξαμενών • Αντικατάσταση της άδειας με γνωστοποίηση.
- Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά δεν κατατίθενται αλλά συγκεντρώνονται και τηρούνται στο τουριστικό κατάλυμα.
ΚΥΕ (εντός τουριστικών καταλυμάτων)
Προέγκριση Εναρμόνιση με τη διαδικασία λειτουργίας των υπόλοιπων ΚΥΕ
Άδεια Λειτουργίας
Έλεγχοι
Διενέργεια εκ των προτέρων ελέγχων ως προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας Οι έλεγχοι διενεργούνται εκ των υστέρων, σε πραγματικό χρόνο λειτουργίας, βάσει αξιολόγησης κινδύνου.
Τέλος, με τον παρόντα νόμο εισάγονται και τροποποιήσεις σε διατάξεις ζωτικής σημασίας, που έπρεπε άμεσα να λάβουν χώρα. Συγκεκριμένα, πρώτον επέρχονται απαραίτητες τροποποιήσεις στις διατάξεις που αφορούν σε θέματα της πυροσβεστικής υπηρεσίας που χρόνιζαν και έπρεπε να επιλυθούν άμεσα, κάτι το οποίο ήταν απαίτηση της ίδιας της πυροσβεστικής, κατά δεύτερον ρυθμίζονται προβλήματα της βιομηχανικής δραστηριότητας μέσω της τροποποίησης άρθρων του βασικού της νομοθετήματος, του Ν. 3982/2011, η οποία σκοπό έχει την επίλυση ανισοτήτων και χρόνιων εκκρεμοτήτων με σκοπό την διευκόλυνση του κλάδου της βιομηχανίας με όρους ισότητας και σε συνθήκες και ίσης μεταχείρισης, ενώ τέλος υλοποιούνται και συστάσεις του ΣΕΒ, που σκοπό έχουν την προώθηση του ελεύθερου ανταγωνισμού και την αποκατάσταση στρεβλώσεων της αγοράς.
Κλείνοντας κύριοι συνάδελφοι, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας την κοινή αγωνία, πιστεύω όλων όσων θεωρούν ότι αυτή η χώρα χρειάζεται μεταρρυθμίσεις για να πάει μπροστά. Το κοινοβούλιο μας έχει ψηφίσει διαχρονικά, ειδικά τα τελευταία 6 χρόνια, εκατοντάδες φιλόδοξους μεταρρυθμιστικούς νόμους. Όμως ελάχιστοι έχουν υλοποιηθεί. Υπάρχει ένα τεράστιο έλλειμμα υλοποίησης. Είναι λες και νομίζουμε ότι με το που ψηφίστηκε ο νόμος έγινε και η μεταρρύθμιση. Ο σχεδιασμός αυτού του νομοθετήματος έγινε για να έχουμε το μικρότερο έλλειμμα υλοποίησης. Έχει λίγες εξουσιοδοτικές διατάξεις, όμως αυτό για το οποίο θέλω να ενημερώσω το σώμα, είναι ότι υπάρχει και ένα επεξεργασμένο σχέδιο ενεργειών για την φάση της εφαρμογής.
Πρώτη προτεραιότητα η υλοποίηση μέχρι το 2018 με συντονισμένες ενέργειες του νέου πληροφορικού συστήματος που θα υποστηρίξει την νέα διαδικασία.
Επίσης σχεδιάζεται ένα νέο σύστημα ελέγχων με την ανάπτυξη ελεγκτικών πρακτικών που βασίζονται στην αξιολόγηση κινδύνου. Ανάλογα με το περιβάλλον λειτουργίας του ρυθμιζόμενου διαφοροποιούνται τα εργαλεία επίβλεψης με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή συμμόρφωση και την ελαχιστοποίηση της οικονομικής επιβάρυνσης για τον ρυθμιζόμενο. Τέλος, η εφαρμογή των θεσμικών αλλαγών θα στηριχθεί στην εκπαίδευση του προσωπικού και την ενημέρωση των ενδιαφερομένων.
Αυτό διαμορφώνει το πλαίσιο εντός του οποίου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η αναθεώρηση της αδειοδότησης – δηλαδή το στάδιο «μετά την υιοθέτηση της μεταρρύθμισης». Εκεί πρέπει να δώσουμε την μάχη από δω και πέρα και να μην την χάσουμε. Η χώρα και η επιχειρηματική της τάξη δεν έχει άλλες αντοχές στο να ανέχεται στο όνομα του δημοσίου συμφέροντος παρασιτικές συμπεριφορές εγκατεστημένων μικροσυμφερόντων. Πρέπει να προχωρήσουμε.
Σας ευχαριστώ».