Παρά την αύξηση των μεριδίων τους στη χώρα μας, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα αγοράζουν οι Έλληνες καταναλωτές
μόνο για λόγους τιμής, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες
Με «καύσιμο» την ακρίβεια, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) σπάει όλα τα ρεκόρ, γκρεμίζοντας παγιωμένες αγοραστικές συνήθειες, ιστορικές μάρκες και στερεότυπα. Ακόμη και έτσι όμως, οι έλληνες καταναλωτές δύσκολα θα γίνουν… Ελβετοί. Λόγω φθηνότερης τιμής για πρώτη φορά την τελευταία 20ετία το 1 στα 3 προϊόντα (ποσοστό 32,9%) που μπαίνει στο καλάθι των νοικοκυριών στη χώρα μας -και όχι μόνο των ευάλωτων- είναι ετικέτας σούπερ μάρκετ.
Πρόκειται για ιστορικό υψηλό, επισημαίνεται στην τελευταία ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαίο δείγμα 1.507 νοικοκυριών με μηχανογραφημένο σύστημα CATI.
Οι αριθμοί
Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά μέσα στα χρόνια, το 2007 το αντίστοιχο ποσοστό των PL ήταν 19,5%, ενώ το 2013, στην καρδιά της οικονομικής κρίσης, έφθασε 27,4%.
Το ρεκόρ των PL καταγράφεται και από τις εταιρείες ερευνών αγοράς, οι οποίες μετρούν αποδείξεις σουπερμάρκετ. Με βάση τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI), τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αύξησαν κατά 2 μονάδες τη συμμετοχή τους στον τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών που πωλούν τα σουπερμάρκετ φθάνοντας στο 26,2% τον Σεπτέμβριο του 2023 από 24,3% το 2020. Τις δύο επίμαχες μονάδες έχασαν τα επώνυμα προϊόντα, με το μερίδιό τους σε αξία το ίδιο διάστημα να υποχωρεί στο 73,8% από 75,7% πριν από τρία χρόνια.
Ενα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της μεταστροφής του καταναλωτικού κοινού είναι το φρέσκο γάλα, όπου πλέον η ιδιωτική ετικέτα έχει πάρει «κεφάλι» στα σουπερμάρκετ (της Lidl συμπεριλαμβανομένης), αφήνοντας πίσω τις καθιερωμένες μάρκες. Και ο λόγος είναι ξεκάθαρα η χαμηλότερη τιμή στην οποία πωλείται το «ανώνυμο» προϊόν, το οποίο παράγεται για λογαριασμό των αλυσίδων από μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 104,77 εκατ. ευρώ που είναι οι συνολικές πωλήσεις σε αξία του φρέσκου γάλακτος εφέτος (μέχρι 24 Σεπτεμβρίου 2023) η ιδιωτική ετικέτα με 25,09 εκατ. ευρώ όχι απλά βρίσκεται στην κορυφή, αλλά καταγράφει αύξηση 40,4% σε σχέση με πέρυσι το ίδιο διάστημα.
Στον αντίποδα, η διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας στα πολύ πιο ακριβά απορρυπαντικά ρούχων για το πλυντήριο-σκόνη και κάψουλες-είναι ιδιαίτερα μικρή. Στο 9μηνο εφέτος (μέχρι τις 24 Σεπτεμβρίου 2023) το μερίδιο σε αξία πωλήσεων των επώνυμων προϊόντων ήταν 85,5%, με τις προωθητικές ενέργειες, τις οποίες συνεχίζει να προτιμά σημαντική μερίδα καταναλωτών, να είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τον εξοβελισμό της ιδιωτικής ετικέτας.Οι διαχρονικά επιλεκτικές αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, π.χ. χαρτικά (χαρτί κουζίνας, υγείας και χαρτοπετσέτες), προϊόντα για το σπίτι, όπως αλουμινόχαρτο και σακούλες απορριμμάτων, κονσέρβες, τροφές κατοικιδίων, αλλά και τρόφιμα όπως ζυμαρικά και ρύζι, εξηγούν ως έναν βαθμό και τη χαμηλή κατάταξη της Ελλάδας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο πωλήσεων.
«Είναι θέμα εμπιστοσύνης» λένε στελέχη του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας, σχολιάζοντας το γεγονός ότι τα PL δεν συγκινούν τους καταναλωτές στη χώρα μας, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπως φέρ’ ειπείν στην Ισπανία και στην Πορτογαλία, όπου τα private label έχουν σχεδόν διπλάσιο ποσοστό συγκρινόμενο με την Ελλάδα.
Μόνιμη μείωση τιμής: Ξεπέρασαν τους 880 οι κωδικοί προϊόντων, λέει ο Σκρέκας
Ξεπέρασε τους 800 ο αριθμός των κωδικών προϊόντων με μείωση τιμής, έναντι αρχικού στόχου για 500 προϊόντα, δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Παράλληλα, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κατέθεσε το διπλότυπο είσπραξης προστίμου ενός εκατομμυρίου ευρώ που επιβλήθηκε πρόσφατα στο πλαίσιο ελέγχων της αγοράς.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού της Πλεύσης Ελευθερίας, Έλενας Καραγεωργοπούλου, ανέφερε ότι η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι προσπάθησε να συμφωνήσει για τη σταθεροποίηση των τιμών σε 500 προϊόντα για τρεις μήνες, ενώ η Ελλάδα έχει ζητήσει τη μόνιμη μείωση τιμής για έξι μήνες από τους προμηθευτές.
Οι 4.000 βασικοί κωδικοί προϊόντων στα σουπερμάρκετ παράγουν το 90%του τζίρου, είπε ο κ. Σκρέκας, λέγοντας ότι οι περίπου χίλιοι κωδικοί είναι ένα στα τέσσερα προϊόντα. Δεν είναι ένα μικρό ποσοστό είπε ο κ. Σκρέκας, σημειώνοντας επίσης ότι στο «Καλάθι του νοικοκυριού» έχουμε 70 κωδικούς: «Από τότε που εφαρμόστηκε το “Καλάθι του νοικοκυριού”, διπλασιάστηκε ο τζίρος των προϊόντων που συμμετέχουν στο “Καλάθι”. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αγοράζονται δύο φορές πιο πολύ αυτά τα προϊόντα. [..] Αυτό βοήθησε τους καταναλωτές που είχαν ανάγκη να έχουν πρόσβαση σε βασικά καταναλωτικά αγαθά».
Όσο για τους ελέγχους στην αγορά, και τα προσφάτως επιβληθέντα πρόστιμα, ρώτησε εάν υπάρχει μία ευρωπαϊκή χώρα η οποία έριξε ένα πρόστιμο, έστω και 10.000 ευρώ. Κατέθεσε μάλιστα στη Βουλή ένα διπλότυπο είσπραξης ενός εκατομμυρίου ευρώ- «γιατί λέτε ότι δεν πληρώνονται, ότι δεν εισπράττονται τα πρόστιμα» είπε ο κ. Σκρέκας. Ανέφερε, δε, ότι πληρώθηκαν όλα τα πρόστιμα τα οποία επιβλήθηκαν το καλοκαίρι στις μεγάλες αλυσίδες που πουλούσαν ηλεκτρικά σκεύη: «Εισπράττονται λοιπόν τα πρόστιμα και θα συνεχίσουμε τους ελέγχους μέχρι τελικά να δούμε τις τιμές να αρχίσουν να μειώνονται» κατέληξε ο υπουργός Ανάπτυξης.
«Ανυπαρξία ελέγχου των καρτέλ»
Από την πλευρά της, η βουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, είπε ότι το υψηλότατο κόστος για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών, σε συνδυασμό με την πλήρη δυσαναλογία των μισθών σε σχέση με τους μισθούς στην ΕΕ, αλλά και με τη διαφθορά, την κακοδιαχείριση και την κατασπατάληση εγχώριων και κοινοτικών πόρων, «δημιουργούν ένα αποπνικτικό περιβάλλον διαβίωσης» για τους πολίτες, τέτοιο που έχει οδηγήσει στο να βρεθεί η Ελλάδα στη δεύτερη θέση παγκοσμίως «σε κατάσταση κατάθλιψης», με πρώτη, κατά σειρά, την ακατοίκητη Γροιλανδία.
«Εκεί μας καταντήσατε με την ανυπαρξία ελέγχου των καρτέλ που ελέγχουν την αγορά», είπε η κυρία Καραγεωργοπούλου.
Έντυπη έκδοση το «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ»-protothema.gr