Τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας και οι προσπάθειες της Κυβέρνησης για ανάπτυξη του country branding και corporate branding στο επίκεντρο της ομιλίας της Υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη σε εκδήλωση του ΣΕΒΕ στη ΘεσσαλονίκηΣτα ζητήματα του country branding και corporate branding καθώς είναι αλληλένδετα και η εικόνα της μιας πλευράς επηρεάζει την άλλη θετικά ή αρνητικά, τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την ενίσχυσή τους αλλά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας επικεντρώθηκε, εκπροσωπώντας την κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό, η Υφυπουργός Οικονομίας, μιλώντας στην ετήσια εκδήλωση EXPORT SUMMIT του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη και είχε τίτλο Country & Corprorate Banding: Enhancing Extroversion”.
Στην ομιλία της η Υφυπουργός αρμόδια για τη Βιομηχανία κ. Τζάκρη σημείωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η σταθεροποίηση της παραγωγικής βάσης και η ανάπτυξη της οικονομίας μέσω ανταγωνιστικών εξαγωγών, τονίζοντας ότι η Ελληνική οικονομία βρίσκεται στη φάση επανεκκίνησης, έχοντας συμφωνήσει με τους διεθνείς εταίρους τα κύρια σημεία αξιολόγησης του προγράμματος που υλοποιείται και έχοντας απομακρύνει από τον ορίζοντα το φάσμα της επόμενης κρίσης.
Δίνοντας έμφαση στα θέματα του country branding και corporate branding, η υφυπουργός σημείωσε ότι οι διεθνείς πρακτικές για την ανάπτυξη ενός επιτυχημένου brand χώρας περιλαμβάνουν, πρώτον, τις μαρτυρίες για τη κουλτούρα ,τον πολιτισμό και τον τουρισμό της, δεύτερον, τις μαρτυρίες για την οικονομία της, τη πολιτική, τα προϊόντα, τις διεθνείς επιχειρήσεις της και τρίτον τις μαρτυρίες για το ανθρώπινο δυναμικό της, επιστημονικό, καλλιτεχνικό ακόμα και αθλητικό.
Σύμφωνα με την Υφυπουργό στην πρώτη κατηγορία η χώρα μας έχει να επιδείξει πολλά αφού ακόμη και μέσα στην κρίση διατηρεί την υψηλή διεθνή θέση της ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού με πλούσιο πολιτιστικό προϊόν. Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η Ελλάδα έχει να επιδείξει πολλές μαρτυρίες αλλά χρειάζεται να γίνουν ακόμη πολλά. Ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι ο πληθυσμός των Ελλήνων καθηγητών και ερευνητών είναι πολλαπλάσιος συγκρινόμενος με άλλες χώρες και ειδικότερα όταν γίνεται σύγκριση με δείκτη αναφοράς τον πληθυσμό της χώρας. «Υπάρχουν ερευνητικά ιδρύματα όπως το ΙΤΕ το ΕΚΕΤΑ και ο Δημόκριτος που συγκαταλέγονται μέσα στα 20 κορυφαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από πλευράς συμμετοχής στην Ευρωπαϊκή ερευνητική προσπάθεια¨τόνισε η κ. Τζάκρη, προσθέτωντας ότι οι άνθρωποι αυτοί που δουλεύουν στο εξωτερικό η στην Ελλάδα, «είναι πρεσβευτές της χώρας μας και έχουν στη πλειοψηφία τους αποφοιτήσει από Ελληνικά πανεπιστήμια». Ανέφερε επίσης ότι αρκετά από τα Ελληνικά πανεπιστήμια και σχολές κατατάσσονται μεταξύ των πρώτων εκατοντάδων στις χιλιάδες των διεθνών λιστών κατάταξης πανεπιστήμιων, ακόμα και μέσα στα χρονιά της κρίσης, ενώ υπάρχουν τμήματα πολυτεχνικών σχολών που είναι στα πρώτα εκατό, υψηλότερα σε κατάταξη από διάσημα αμερικανικά και γερμανικά πανεπιστήμια, όπως οι πολιτικοί μηχανικοί ΕΜΠ, το ΑΠΘ αλλά και αρκετά άλλα τμήματα μεταξύ των θέσεων 100-150 στις λίστες κατάταξης. Σημείωσε επίσης ως ένδειξη το ότι η Θεσσαλονίκη έχει τριπλάσιο αριθμό μηχανικών ανά χίλιους κατοίκους σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ είναι γνωστό ότι σε Αμερική και Γερμάνια και άλλες χώρες εργάζονται με επιτυχία χιλιάδες Έλληνες μηχανικοί, γιατροί και άλλοι επιστήμονες. Η κ. Τζάκρη τόνισε ότι αυτό ακριβώς το δυναμικό «πρέπει να αναδείξουμε παραπάνω, να το συνδέσουμε περισσότερο με το brand της χώρας γιατί είναι και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο του έθνους μας».
Στον αντίποδα, η Θεοδώρα Τζάκρη στάθηκε ιδιαίτερα στις μαρτυρίες για την οικονομία, τη πολιτική, τα προϊόντα, τις εξαγωγές και τη διεθνή παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων. «Η διεθνής εικόνα της χώρας στο σημείο αυτό έχει υποφέρει και μαζί με αυτή έχουν υποφέρει και οι διεθνώς δραστηριοποιούμενες Ελληνικές επιχείρησης» τόνισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι ζητείται από τις επιχειρήσεις αφενός να υπερβάλουν έναντι των ανταγωνιστών τους, για να υπερκαλύψουν το κακό όνομα της οικονομίας της χώρας, και αφετέρου τους ζητούνται να δώσουν ισχυρότερες και πολλές φορές υπέρογκες εγγυήσεις.
Ακολούθως η Υφυπουργός Βιομηχανίας αναφέρθηκε αναλυτικά στις προσπάθειες της Κυβέρνησης για να αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας. Όπως σημείωσε η κυβέρνηση στοχεύει σε οικονομική και πολιτική σταθεροποίηση και δημιουργία ενός ικανού χρονικού ορίζοντα για ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων με μειούμενο τον παράγοντα country risk. «Οι συμφωνίες με τους διεθνείς εταίρους, οι μεγάλες ξένες επενδύσεις που ανακοινώνονται δημιουργούν από ουδέτερες μέχρι θετικές ειδήσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η Υφυπουργός Βιομηχανίας στη βελτίωση των παραγόντων που κάνουν τη χωρά μας μη ελκυστική στους διεθνείς επενδυτές, «που είναι πάντα μέρος της αρνητικής διεθνούς οικονομικής αρθογραφίας», όπως σημείωσε. Η κ. Τζάκρη τόνισε ότι η απλοποίηση των αδειοδοτικών διαδικασιών των επιχειρήσεων αποτελεί μια πραγματικά εμβληματική δράση για το Υπουργείο, σημειώνοντας: «Απλοποίηση σημαίνει σημαντική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, σημαίνει διευκόλυνση προσέλκυσης επενδύσεων ξένων και εγχωρίων. Αρκεί να σας αναφέρω ότι μια υφιστάμενη επιχείρηση που θέλει σήμερα να επεκτείνει το πατάρι της και μόνο, χρειάζεται εκ νέου βεβαίωση από δασαρχείο και αρχαιολογία! Και βέβαια πολλές επιχειρήσεις χρειάζονται παραπάνω από δύο χρόνια για να ξεκινήσουν τη λειτουργίας τους. Εμείς αυτό το αλλάζουμε ριζικά με την θεσμοθέτηση της γνωστοποίησης και την εισαγωγή ενός ηλεκτρονικού συστήματος διεκπεραίωσης της αδειοδότησης ώστε με ταχύτητα και ασφάλεια να ξεκινούν τη λειτουργία τους οι επιχειρήσεις και να ελέγχονται εκ των υστέρων αποτελεσματικά και αδιάβλητα από την πολιτεία».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην καθιέρωση ενός απλοποιημένου και στοχευμένου επενδυτικού πλαισίου και κινήτρων. «Ήδη σήμερα ψηφίζεται στην Βουλή ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Η προτεινόμενη στρατηγική ενίσχυσης των επενδύσεων χρησιμοποιεί νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, σύγχρονες πολιτικές κινήτρων πχ φορολογικά, ανάπτυξης, απασχόλησης, εξαγωγών, έρευνας και ανάπτυξης και νέα ανακυκλούμενα εργαλεία με ταυτόχρονη άρση των αντικινήτρων και των εμποδίων σε όλο το φάσμα της επενδυτικής διαδικασίας όπως η απλοποίηση της αδειοδότησης στην οποία ήδη αναφέρθηκα» τόνισε η κ. Τζάκρη και πρόσθεσε ότι «η ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας μεγάλης προσπάθειας επενδυτικής κινητοποίησης με έμφαση στην επανεκκίνησης της οικονομίας και με στόχους την εξωστρέφεια, την καινοτομία τις οικονομίες κλίμακας και την δημιουργία νέων, σταθερών και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας».
Ακόμη η Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού τόνισε τις προσπάθειες που γίνονται για βελτίωση της λειτουργιάς της δημόσιας διοίκησης απέναντι στις επιχείρησης με δράσεις όπως η κωδικοποίηση νομοθεσίας, ενοποίηση μητρώων, ηλεκτρονική πλατφόρμα για διεκπεραίωση και παρακολούθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας, κεπ επιχειρήσεων κλπ. ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη νομιμοποίηση βιομηχανικών συγκεντρώσεων σε μη θεσμοθετημένες βιομηχανικές περιοχές και απλοποίηση σχετικών αδειοδοτικών διαδικασιών.
Εν συνεχεία η κ. Τζάκρη τόνισε ότι η κυβέρνηση στοχεύει στην υποστήριξη των διεθνώς δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ όπως το νέο πρόγραμμα εξωστρέφειας και διεθνοποίησης που ετοιμάζει του Υπουργείο.
Ακόμη αναφέρθηκε στην ανάπτυξη διεθνούς οικονομικής διπλωματίας σε χώρες που παρουσιάζονται νέες ευκαιρίες όπως το Ιράν, στην προώθηση και προβολή διεθνώς αναγνωρίσιμων μεγάλων επενδύσεων και ιδιωτικοποιήσεων ύψους δισεκατομμυρίων που δημιουργούν θετικά οικονομικά νέα για τη χωρά όπως – η επένδυση του ΤΑΠ – οι επενδύσεις στα λιμάνια κλπ. και στις ενέργειες των θεσμικών εργαλείων του κράτους όπως το Enterpise Greece.
Η κα Τζάκρη, η οποία τόνισε ότι σε ορισμένους τομείς, όπως ο αγροδιατροφικός, η χώρα μας έχει καθιερωμένο brand, σημείωσε με έμφαση ότι πρέπει να δοθεί βαρύτητα σε κλάδους που μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστό το ελληνικό brand και οι ειδήσεις σε αυτούς δημιουργούν πολλαπλάσιο θετικό αντίκτυπο. Είπε μάλιστα ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης θα ενισχύσει την προσπάθεια αυτή συνδέοντας το corporate branding με το country branding προβάλλοντας καταξιωμένες διεθνώς ελληνικές επιχειρήσεις, οι επιτυχίες των οποίων μπορούν να έχουν αντανάκλαση και στην διεθνή εικόνα της χώρας. Η Υφυπουργός έκανε αναφορά σε μεγάλο αριθμό τέτοιων επιχειρήσεων, όπως
· Μια Ελληνική βιομηχανία Αλουμινίου που κέρδισε έναντι πολύ απαιτητικών προδιαγραφών καινοτομίας, ενεργειακών, περιβαλλοντικών και παγκοσμίου ανταγωνισμού , και υλοποιεί την ανακαίνιση των κουφωμάτων του νέου κτιρίου της Google στη Νέα Υορκη
· το 2% της παγκόσμιας παράγωγης Ανελκυστήρων που προέρχεται από μια Ελληνική εταιρεία
· άλλη Ελληνική βιομηχανία Αλουμινίου που παράγει πολλά τμήματα Γερμανικών αυτοκίνητων με βάση το Αλουμίνιο
· Ελληνική εταιρεία παραγωγής σωλήνων αγωγών πετρελαίου και αερίου που παράγει και προμηθεύει τις απαιτητικές αγορές της Αμερικής και υποθαλάσσιων αγωγών της Βόρεια Θάλασσας.
· πολλά από τα αυτοκίνητα της Ευρωπαϊκής βιομηχανίας όπως opel adam, bmw cabrio, σχεδιάζονται από εταιρεία engineering στη Θεσσαλονίκη που απασχολεί πάνω από 250 εξειδικευμένους μηχανικούς
· όλες οι γερμανικές και γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν Ελληνικό software για το σχεδιασμό καταλυτών
· τα διεθνή software σχεδιασμού έργων υποδομής χρησιμοποιούν το software αντισεισμικού κώδικα που αναπτύχτηκε στην Ελλάδα
Στην συνέχεια της ομιλίας της η κ. Τζάκρη τόνισε ότι το υφυπουργείο Βιομηχανίας θα δουλέψει εντατικά για τη προβολή του Ελληνικού βιομηχανικού προϊόντος made in Greece και θα αξιοποιήσει όλα τα σχετικά εργαλεία σε συνεργασία με τους συνδέσμους και τις επιχειρήσεις όπως τα clusters, συνεργατικά σχήματα και δίκτυα επιχειρήσεων.
Κλείνοντας τόνισε ότι «Οι επιχειρήσεις είναι για εμάς το ποιο ζωτικό κομμάτι της εναπομείνασας παραγωγικής δύναμης της χώρας. Πιστεύουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις. Και εμείς δεν το κάνουμε υποκριτικά: είναι ειλικρινής αυτή μας η πίστη προς τις δικές σας δυνάμεις. Και μάλιστα, σε αντίθεση με την αντιπολίτευση, εμείς θεωρούμε ότι η ανάπτυξη είστε εσείς θα προέλθει από εσάς. Θεωρούμε ότι η δική σας δύναμη θα ηγηθεί στην ανάπτυξη της χώρας», σημείωσε η Υφυπουργός κ. Τζάκρη.
Τα ζητήματα του country branding και corporate branding στο επίκεντρο της ομιλίας της Υφυπουργού Βιομηχανίας Θ. Τζάκρη