Εκκληση προς τις αμερικανικές αρχές να λάβουν υπόψη τις κοινωνικές συνέπειες του σκανδάλου Volkswagen απηύθυνε χθες ο εκπρόσωπος των εργαζομένων και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, Μπερντ Οστερλοχ. Χθες οι γερμανικές αρχές διεύρυναν τον κύκλο των υπόπτων για την απάτη στους 17, ενώ αντίστοιχες έρευνες έχουν ξεκινήσει και οι γαλλικές αρχές.
Καμία από αυτές τις υποθέσεις δεν θεωρείται τόσο κρίσιμη όσο η προσφυγή του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης στα ομοσπονδιακά δικαστήρια των ΗΠΑ, με την οποία οι αμερικανικές αρχές διεκδικούν από την εταιρεία αποζημίωση 19 δισ. δολαρίων. Συνολικά οι διεκδικήσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία ανέρχονται μέχρι στιγμής στα 46 δισ. δολάρια. «Αν η βιωσιμότητα της Volkswagen τεθεί σε κίνδυνο από ένα πρόστιμο πρωτοφανούς μεγέθους, θα υπάρξουν δραματικές κοινωνικές συνέπειες όχι μόνο στα εργοστάσιά μας στις ΗΠΑ, αλλά και στην Ευρώπη και αλλού», είπε ο Οστερλοχ σε συγκέντρωση 20.000 εργαζομένων στο Βόλφσμπουργκ, την πόλη της Volkswagen στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας. «Ελπίζουμε πραγματικά οι αμερικανικές αρχές να έχουν κατά νου την κοινωνική διάσταση του θέματος και τις επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας».
Η αποκάλυψη ότι η Volkswagen έχει εγκαταστήσει λογισμικό που εξαπατά τους ελέγχους καυσαερίων στα οχήματα diesel έγινε στις 18 Σεπτεμβρίου από την αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (ΕΡΑ). Τέσσερις ημέρες αργότερα, η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι το λογισμικό έχει εγκατασταθεί σε 11 εκατομμύρια οχήματα ανά τον κόσμο. Το ειδικό λογισμικό απέκρυπτε το γεγονός ότι οι ντιζελοκινητήρες του ομίλου Volkswagen εκπέμπουν στον δρόμο έως και 40 φορές περισσότερο μονοξείδιο του αζώτου από τα επιτρεπτά επίπεδα. Οι ρύποι αυτοί προξενούν αναπνευστικά, καρδιαγγειακά προβλήματα και καρκίνο. Στην υπεράσπισή της, η εταιρεία αποκάλυψε κάτι ακόμη ανησυχητικότερο από τη σκοπιά του δημοσίου συμφέροντος.
Η αυτοκινητοβιομηχανία εξέφρασε απορία γιατί η ΕΡΑ επέλεξε να δημοσιοποιήσει την υπόθεση, αντί να προχωρήσει σε διακανονισμό με την εταιρεία μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, όπως συμβαίνει συνήθως σε αντίστοιχες υποθέσεις. «Στο παρελθόν, ακόμη και σε υποθέσεις που αφορούσαν τις λεγόμενες “συσκευές παραπλάνησης”, έχουν υπάρξει διακανονισμοί με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, με διαχειρίσιμα πρόστιμα, χωρίς να δημοσιοποιηθούν οι παραβάσεις», υποστήριξε η εταιρεία σε πρόσφατη επιστολή προς τους μετόχους της. «Και σε αυτή την περίπτωση, οι υπάλληλοι της Volkswagen Αμερικής είχαν την εντύπωση, επί τη βάσει εποικοδομητικών συνομιλιών με την ΕΡΑ, ότι η υπόθεση των ντιζελοκινητήρων δεν θα δημοσιοποιηθεί μονομερώς, αλλά ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν». Τον Σεπτέμβριο του 2015 είχε ήδη συμπληρωθεί ένας χρόνος διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην αμερικανική θυγατρική της VW και στις αμερικανικές αρχές.
Εκτός από το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, αγωγές εναντίον της εταιρείας έχουν υποβάλει οι 50 πολιτείες, καθώς και αγοραστές οχημάτων. Επίσης, ρυθμιστικές αρχές σε πολλές χώρες του πλανήτη, με πιο πρόσφατη την περίπτωση της Γαλλίας, όπου χθες ανακοινώθηκε ότι η εισαγγελία έχει εγκαινιάσει έρευνα για διακεκριμένη απάτη σε σχέση με τους ρύπους των οχημάτων που κυκλοφορούν στους γαλλικούς δρόμους.
Στη Γερμανία, η εισαγγελία του Μπράουνσβαϊγκ ερευνά την εμπλοκή 17 στελεχών της εταιρείας στο σκάνδαλο, αν και κανένα εξ αυτών δεν είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου. Παρότι επισήμως η εμπλοκή της γερμανικής κυβέρνησης εξαντλείται σε δεσμεύσεις για διαλεύκανση της υπόθεσης, το ζήτημα των κολοσσιαίων αμερικανικών προστίμων προς τον μεγαλύτερο όμιλο του πιο σημαντικού γερμανικού βιομηχανικού κλάδου αποτελεί ζήτημα αιχμής στις αμερικανογερμανικές σχέσεις.
kathimerini.gr
Νέες έρευνες για τη Volkswagen