Friday, 15 November, 2024

Θ. Τζάκρη: «Απλοποίηση και διαφάνεια στις αδειοδοτήσεις ίσον Ανάπτυξη»

H  Υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Τζάκρη παραχώρησε συνέντευξη στο capital.gr και στο δημοσιογράφο Χάρη Φλουδόπουλο

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Κυρία Τζάκρη, βρίσκεται σε εξέλιξη από πλευράς σας η πρωτοβουλία απλοποίησης των αδειοδοτικών διαδικασιών. Σε τι διαφέρει από τις προηγούμενες προσπάθειες και τι θα αλλάξει για τον επιχειρηματία;

Το σχέδιο νόμου που έχει ήδη πάρει το δρόμο για τη Βουλή έχει ως στόχο τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος μέσω της ορθολογικής μεταρρύθμισης του συστήματος αδειοδότησης των επιχειρήσεων και της απλοποίησης των διαδικασιών άσκησης των οικονομικών δραστηριοτήτων.

Στο πεδίο εφαρμογής του νέου νόμου υπάγονται σε αυτή την πρώτη φάση η μεταποίηση τροφίμων και ποτών, τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και τα τουριστικά καταλύματα. Θα ακολουθήσει σε δεύτερη φάση η εξορυκτική δραστηριότητα, η εφοδιαστική αλυσίδα, οι λοιπές τουριστικές υποδομές (μαρίνες, γήπεδα γκολφ κλπ) η απάλειψη της άδειας εγκατάστασης οριζόντια στην μεταποιητική διαδικασία και γενικά θα απλουστευτεί η αδειοδότηση στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας μέχρι το τέλος του 2018.  Η διαφορά σε σχέση με το παρελθόν, είναι ότι με το νέο πλαίσιο καταργούνται όλα τα περιττά δικαιολογητικά και μειώνεται η εμπλοκή της Διοίκησης στην έναρξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Επίσης για πρώτη φορά, εισάγεται η έννοια της γνωστοποίησης στην έννομη τάξη. Ο επιχειρηματίας ενημερώνει τη Διοίκηση για την έναρξη λειτουργίας της οικονομικής του δραστηριότητας, η οποία κοινοποιείται άμεσα σε όλες τις συναρμόδιες αρχές. Η γνωστοποίηση αντικαθιστά στο μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων την υποχρέωση λήψης άδειας λειτουργίας της επιχείρησης.

Με το παλιό σύστημα αδειοδότησης, οι έλεγχοι πραγματοποιούνταν εκ των προτέρων. Κάτι τέτοιο σήμαινε όμως την προσκόμιση σωρείας δικαιολογητικών στη Διοίκηση με αποτέλεσμα οι διαδικασίες αδειοδότησης να είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες και κοστοβόρες για τους πολίτες. Επιπλέον, οι εκ των υστέρων έλεγχοι πραγματοποιούνταν χωρίς συγκεκριμένο πλάνο και χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το πραγματικό ρίσκο για το δημόσιο συμφέρον.

Με το νέο νόμο όλα αυτά αποτελούν παρελθόν. Οι έλεγχοι πραγματοποιούνται εκ των υστέρων κάτι που δίνει τη δυνατότητα στον επιχειρηματία να ξεκινήσει την δραστηριότητά του άμεσα και να ελεγχθεί σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας. Να σας ενημερώσω μάλιστα, ότι η επόμενη νομοθετική πρωτοβουλία που θα έρθει τον Οκτώβριο θα αφορά στο καινούριο πλαίσιο των ελέγχων κατά την αδειοδοτική λειτουργία, που θα συμπληρώσει το νέο αδειοδοτικό πλαίσιο, ενώ παράλληλα σχεδιάζεται και η ηλεκτρονική πλατφόρμα εξυπηρέτησης του συστήματος της αδειοδότησης, ώστε να μπορεί ο επιχειρηματίας να διεκπεραιώνει την διαδικασία αδειοδότησης από το χώρο του, χωρίς να υποχρεώνεται να προσέλθει στις δημόσιες υπηρεσίες.

Πρόσφατα ξεκινήσατε ξανά τους ελέγχους στην αγορά καυσίμων. Πως σκοπεύετε να κλείσετε τα παραθυράκια του νόμου για τους λαθρεμπόρους;

Στόχος μας είναι η πάταξη του λαθρεμπορίου  στην αγορά των υγρών καυσίμων. Προς την κατεύθυνση αυτή ψηφίστηκε ήδη τροπολογία με την οποία τιμωρείται ο πραγματικός υπαίτιος της λαθρεμπορίας, ώστε να μην μπορεί να επαναδραστηριοποιηθεί στην αγορά εμπορίας και λιανικής πώλησης πετρελαιοειδών προϊόντων για μια δεκαετία. Αυτό θα αφορά πλέον τόσο τον ίδιο ως φυσικό πρόσωπο, όσο και τη συμμετοχή του σε νομικά πρόσωπα με οποιονδήποτε τρόπο, ενώ η απαγόρευση αυτή επεκτείνεται πλέον και στους συγγενείς του μέχρι δευτέρου βαθμού. Παράλληλα, προβλέπεται και η επιβολή μεγαλύτερων διοικητικών προστίμων για τις παραβάσεις αυτές.

Παράλληλα, εντατικοποιούμε τους ελέγχους και θα ενταχθούν στην υλικοτεχνική υποδομή της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας τρία νέα «μυστικά» αυτοκίνητα, ώστε να διενεργούνται έλεγχοι σε όλη την επικράτεια την Βόρεια Ελλάδα, την Πελοπόννησο και τα νησιά, όπου παρατηρούνται κρούσματα λαθρεμπορίας ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.

Πρέπει να δοθεί ένα τέλος σ’ αυτό το παρασύστημα του λαθρεμπορίου που βάζει κάθε μέρα βαθιά το χέρι του στην τσέπη της φτωχής ελληνικής οικογένεια και της αποσπά ένα κομμάτι από τα πενιχρά της εισοδήματα. Γιατί αυτό συμβαίνει επί της ουσίας στην πράξη όταν κάποιος πληρώνει καθημερινά 20 ευρώ βενζίνη και παίρνει τελικά προϊόν που αντιστοιχεί στα 16 ή 17 ευρώ ή νοθευμένο προϊόν. Και  η υγεία μας βλάπτεται και τα εισοδήματά του.

Που βρίσκεται το πλάνο που ανακοινώσατε για να ανοίξουν ξανά βιομηχανίες που έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια;

Καταρχάς να σας πω ότι έχουμε, σε συνεργασία με τις τράπεζες, μια πολύ καλή εικόνα για το ποιες είναι οι κλειστές βιομηχανίες και ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν. Πίσω από κάθε κλειστή βιομηχανική μονάδα όμως βρίσκεται και ένα μη εξυπηρετούμενο, ένα κόκκινο επιχειρηματικό δάνειο. Επομένως το σχέδιο της επαναλειτουργίας των κλειστών βιομηχανικών μονάδων περνά αναγκαστικά μέσα από τη διευθέτηση του ζητήματος των κόκκινων δανείων.

Υπάρχει η δυνατότητα σήμερα για ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής, υπάρχει η δυνατότητα για στοχευμένη βιομηχανική πολιτική;

Στο σχεδιασμό για την ανάκαμψη της οικονομίας και ειδικά της βιομηχανίας απαιτείται η συνεργασία θεσμικών οργάνων της πολιτείας, φορέων, επιχειρηματιών και της ίδιας της κοινωνίας.

Γι’ αυτό και συστήθηκε το Φόρουμ Βιομηχανίας το οποίο γρήγορα  αλλά αποτελεσματικά, μέσα από τη συνεργασία διαφορετικών φορέων, με πνεύμα συναίνεσης κατέληξε στο μείζον: στην καταγραφή ενός σχεδίου για την ενίσχυση της μεταποιητικής βάσης της χώρας με στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση.

 

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής ενέκρινε το σχέδιο αυτό, στο πλαίσιο του ευρύτερου Αναπτυξιακού Σχεδίου για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, έτσι όπως αυτή αποτυπώθηκε στις εργασίες του συντονιστικού αυτού οργάνου.

Σήμερα βρισκόμαστε ακριβώς στη φάση της εξειδίκευσης των προτάσεων με τα συναρμόδια Υπουργεία και της προετοιμασίας νομοθετικών πρωτοβουλιών που θα αφορούν:

  • Την ενίσχυση των δυναμικών κλάδων της ελληνικής οικονομίας.
  • Τη διασύνδεση της βιομηχανίας με την καινοτομία και την έρευνα.
  • Τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
  • Τη μείωση του κόστους ενέργειας στη βιομηχανία.
  • Τη θεσμοθέτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων.
  • Τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Υπάρχουν όμως και άλλοι κλάδοι που αν και κάποτε ήταν δυναμικοί αντιμετώπισαν προβλήματα μέσα στην κρίση, όπως η κλωστοϋφαντουργία

Βεβαίως η κλωστοϋφαντουργία ανήκει στις λεγόμενες δημιουργικές βιομηχανίες και αποτελεί παραδοσιακό κλάδο της ελληνικής οικονομίας. Πράγματι τα προηγούμενα χρόνια η κλωστοϋφαντουργία δοκιμάστηκε  λόγω ζητημάτων ανταγωνιστικότητας.

Ως υπουργείο έχουμε αναλάβει συγκεκριμένη πρωτοβουλία με στόχο να ενισχυθεί ολόκληρη η αλυσίδα αξίας που ξεκινά από τους παραγωγούς βαμβακιού, τους κλωστοϋφαντουργούς, στους εκκοκιστές μέχρι το έτοιμο ένδυμα, που είναι και ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας αυτής. Στόχος μας είναι μέσα από ένα συντονισμένο πρόγραμμα να δώσουμε προστιθέμενη αξία στον τομέα αυτό, για παράδειγμα μέσα από την χρησιμοποίηση  διεθνών σημάτων όπως το «better cotton». Η Ελλάδα έχει την τύχη να διαθέτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας που ξεκινά από τον πρωτογενή τομέα της παραγωγής του βαμβακιού και φτάνει μέχρι το έτοιμο ένδυμα. Δυστυχώς όμως σήμερα αυτή η αλυσίδα αξίας αξιοποιείται από άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η γειτονική Τουρκία.

Ένα από τα βασικά προβλήματα ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας ήταν το ενεργειακό κόστος.

Πράγματι το ενεργειακό κόστος είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές κόστους της βιομηχανικής παραγωγής και αποτελεί ταυτόχρονα σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας και την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων. Η κυβέρνηση τον τελευταίο χρόνο υλοποιεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα για την ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους, όπως το πρόγραμμα της διακοψιμότητας που ισχύει για δύο χρόνια, τα προθεσμιακά προϊόντα τύπου ΝΟΜΕ, η ειδική τιμολογιακή πολιτική που συμφωνείται μεταξύ της ΔΕΗ και των ενεργοβόρων βιομηχανίων. Επίσης, έχει ήδη συντελεστεί η μείωση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στην βιομηχανία και σχεδιάζονται προγράμματα στο ΕΣΠΑ όπως το «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ» και  «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ» μέσω των οποίων οι βιομηχανίες μπορούν να καταστούν πιο αποδοτικές ενεργειακά, μειώνοντας συγχρόνως το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Γενικά όσο ολοκληρώνεται το άνοιγμα της αγοράς τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στο φυσικό αέριο, αυτό θα οδηγήσει σταδιακά σε περαιτέρω  μείωση του ενεργειακού κόστους και στην βιομηχανία.

Μπορεί η Ελλάδα να προσελκύσει νέες επενδύσεις; Ποιες δυνατότητες υπάρχουν για ανάκτηση του κλίματος επενδυτικής εμπιστοσύνης;

Στην παρούσα φάση η Ελλάδα γεωπολιτικά αποτελεί μια νησίδα σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης έχει διανύσει έναν μακρύ και επώδυνο δρόμο δημοσιονομικής προσαρμογής και -δυστυχώς για τον ελληνικό λαό- και εσωτερικής  υποτίμησης  που μπορεί να αξιοποιηθεί για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Και βέβαια η χώρα διαθέτει μια σταθερή κυβέρνηση με μακρύ ορίζοντα μπροστά της που μπορεί να διασφαλίσει την προβλεψιμότητα και την αποδοτικότητα των επενδυτικών σχεδίων.

Από κει και πέρα βέβαια χρειάζονται κίνητρα για να έρθουν επενδύσεις και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν σχεδιαστεί και θα έρθουν το επόμενο διάστημα, όπως ο νέος Αναπτυξιακός και το ΕΣΠΑ. Στο δικό μας υπουργείο για την υποστήριξη της βιομηχανίας αυτή τη στιγμή υλοποιούμε και έχουμε εγκρίνει τρία νέα προγράμματα: την «Σύγχρονη Μεταποίηση» που αφορά υφιστάμενες και νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τρεις επενδυτικούς άξονες: «Μεταποιητική διαφοροποίηση – παραγωγικός μετασχηματισμός», «Ψηφιακή Βιομηχανία», «Ενεργειακή αποτελεσματικότητα».

Το δεύτερο Πρόγραμμα  αφορά ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων για τη δημιουργία περιβαλλοντικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Το τρίτο πρόγραμμα αφορά την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων Τοπικής Εμβέλειας για την Μεταποίηση και Εφοδιαστική Αλυσίδα» Παράλληλα σχεδιάζουμε 7 νέα προγράμματα τα οποία αφορούν την στήριξη της μεταποίησης και της επιχειρηματικότητας εν γένει, την εξωστρέφεια .

Θα ήθελα το σχόλιό σας για το θέμα των ημερών, τις τηλεοπτικές άδειες και τις επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση για τους χειρισμούς που έγιναν.

O διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες ήταν μία συνειδητή πολιτική επιλογή προκειμένου να δοθεί ένα τέλος στο καθεστώς ανομίας και διαπλοκής το οποίο λειτουργούσε επί 27 χρόνια σε βάρος του ελληνικού λαού.

Για σχεδόν τρεις δεκαετίες κανένας καναλάρχης δεν πλήρωνε τίποτα, με αποτέλεσμα, όπως αποδείχτηκε, το ελληνικό Δημόσιο να χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, την ίδια στιγμή που έβαζε βαθιά το χέρι στην τσέπη του έλληνα φορολογούμενου και έκοβε μισθούς και συντάξεις.

Η κυβέρνηση κατάφερε μέσα σε ένα κλίμα καχυποψίας και συντονισμένων επιθέσεων σε βάρος της να διενεργήσει έναν κρυστάλλινο διαγωνισμό, από τον οποίο το ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει εν μέσω κρίσης 246 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Όπως είδατε, παρά τις φήμες, τις επιτηδευμένες διαρροές και τις δήθεν αποκαλύψεις  δεν υπήρξαν ούτε φίλοι, ούτε εχθροί. Μοναδικός  γνώμονας της κυβέρνησης, ήταν η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν. Ας αναλογιστούμε όλοι τι θα είχε κερδίσει το ελληνικό δημόσιο αν ο ίδιος διαγωνισμός είχε διενεργηθεί 10 ή 15 χρόνια πριν, όταν η κατάσταση στην τηλεοπτική αγορά και στην ελληνική οικονομία ήταν εντελώς διαφορετική. Κανείς όμως δεν τόλμησε να τα βάλει τότε με τα μεγάλα συμφέροντα, βάζοντας έτσι σε δεύτερη μοίρα το συμφέρον του ελληνικού λαού. Η σημερινή κυβέρνηση όμως τόλμησε και αυτή είναι η διαφορά της με τις προηγούμενες».

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου