Sunday, 17 November, 2024

Το χρονικό του προαναγγελθέντος εγκλήματος στα Τέμπη

Το χρονικό του προαναγγελθέντος εγκλήματος στα Τέμπη
«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».
Αυτό ανέφερε προφητικά στις 7 Φεβρουαρίου 2023 η Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρομικών (ΔΕΣΚ-Σ), σε ανακοίνωσή της με αφορμή ακόμη δύο ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τονίζοντας ακόμη ότι «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό».
Παράλληλα, την 1η Νοέμβρη 2022 η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε στείλει εξώδικο στον ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τη ΡΑΣ και τη Ηellenic Train , στο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Με λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε, ότι παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας, διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ότι–δυστυχώς- επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε εκφράσει. Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς),την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System-του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΛΑΘΟΣ) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές.»
Στις 20 Φεβρουαρίου 20/02/2023, από το βήμα της Βουλής, ο Υπουργός Υποδομών& Μεταφορών, Κων. Καραμανλής, αναφερόμενος στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών δικτύων, δήλωνε χωρίς ντροπή πως “Μια υπεύθυνη πολιτεία, δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών».
Είναι ο ίδιος που την αποφράδα ημέρα του ολοκαυτώματος στα Τέμπη έχυνε κροκοδείλια δάκρυα δηλώνοντας υποκριτικά: «Θα ήθελα να δείξουμε ψυχραιμία και να μείνουμε στο ότι θα κάνουμε το παν για να διερευνήσουμε τα αίτια και να μην αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί».
Όμως όλοι γνωρίζουμε πως κάτω από το χαλί βρίσκεται ο ίδιος μαζί με την κυβέρνησή του και τον Κυριάκο Μητσοτάκη που ναι μεν ζήτησε υποκριτικά συγνώμη στις 5-3-23 με ανάρτησή του στα social media-από τους συγγενείς των θυμάτων και τον ελληνικό λαό «προσωπικά» αλλά και «στο όνομα όσων κυβέρνησαν» ενω μετά από 4 μέρες στο υπουργικό συμβούλιο δήλωσε με περίσσεια θράσους πως «όλοι φταίμε» προσπαθώντας να αμβλύνει τίς εγκληματικές παραλείψεις και τα λάθη της δικής του κυβέρνησης .
Εγκαταλείποντας τη θεωρία του «ἁνθρώπινου λάθους» πίσω από την οποία κρυβόταν μέχρι χθές δεσμεύθηκε πως «η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει ταχύτατα την τραγωδία και θα αποδώσει ευθύνες» εκτός βέβαια από αυτές που αναλογούν στον ίδιο και την κυβέρνηση εννοείται…
Πρόσθεσε ακόμη ότι «τις επόμενες μέρες ο αρμόδιος υπουργός θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διοίκησης». Βελτίωση της ασφάλειας όμως μετά τη μαζική δολοφονία των Τεμπών όπου έχασαν τη ζωή τους δεκάδες-νέοι οι περισσότεροι- συνάνθρωποί μας είναι βελτίωση που δε φέρει κανέναν τους πίσω!
Δε δίστασε ακόμη να στείλει τα ΜΑΤ του Θεοδωρικάκου να καταστείλουν με βία και δακρυγόνα την οργή των διαδηλωτών για το έγκλημα των Τεμπών, εφαρμόζοντας για άλλη μια φορά τη γνωστή συνταγή του αυταρχισμού που σημάδεψε την τετραετή θητεία του .

Η μεθοδευμένη υπονόμευση και διάλυση του ελληνικού σιδηρόδρομου σε βάθος χρόνου από προηγούμενες κυβερνήσεις σε καμιά περίπτωση δε μειώνει το βάρος των ευθυνών της κυβέρνησης Μητσοτάκη επί των ημερών της οποίας είδαμε τους σιδηροδρομικούς σταθμούς να κλείνουν, τα κτίρια να μετατρέπονται σε ερείπια, το προσωπικό του ΟΣΕ να μειώνεται παραπέρα, υπάλληλους εταιριών security να μετατρέπονται σε εκ περιτροπής σταθμάρχες και κλειδούχους, τα δρομολόγια να καθυστερούν και να μειώνονται, ενώ οι τιμές των εισιτηρίων και τα σιδηροδρομικά ατυχήματα να αυξάνονται.
Ένα από τα μεγαλύτερα χτυπήματα πού δέχθηκε ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ήταν ο επί πλέον διαμελισμός του Ο.Σ.Ε και η αναδιανομή αρμοδιοτήτων επί κυβέρνησης Γ.Α. Παπανδρέου σε μικρότερες εταιρίες που θα μπορούσαν να ξεπουληθούν και να ιδιωτικοποιηθούν ευκολότερα σύμφωνα πάντα με τις μνημονιακές επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την ψήφιση του νόμου 3891,το Νοέμβρη του 2010 με τίτλο «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα» άνοιξε ο δρόμος για την προσαρμογή του Ο.Σ.Ε. και των θυγατρικών του εταιριών ΕΡΓΟΣΕ,ΓΑΙΑΟΣΕ,ΕΔΙΣΥ αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην οικονομία της αγοράς.
Στο άρθρο 1 του παραπάνω νόμου αναφέρεται:
«Σκοπός του παρόντος νόμου είναι η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα και η διασφάλιση της εφαρμογής όλης της σχετικής με το σιδηροδρομικό τομέα νομοθεσίας της Ε.Ε. για την αποτελεσματική εφαρμογή της πολιτικής σχετικά με τον ανταγωνισμό, την απασχόληση, την κοινωνική ασφάλιση, καθώς και τις κρατικές ενισχύσεις. Προς τούτο, επιδιώκεται από τον παρόντα νόμο η αναδιάρθρωση, η εξυγίανση και η στο μέτρο του εφικτού από δημοσιονομική και επιχειρηματική άποψη, ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Είναι ξεκάθαρο πως ο σιδηρόδρομος έχανε πλέον το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα και έμπαινε στις ράγες του ανταγωνισμού και της κερδοφορίας.
Τα αποτελέσματα αυτής της δήθεν «εξυγίανσης» και «αναδιάρθρωσης» δεν άργησαν να φανούν. Καταργήσεις ακόμη και κερδοφόρων δρομολογίων, υπέρογκες αυξήσεις εισιτηρίων, αποψίλωση του προσωπικού με τη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων. Οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ από 14000 που ήταν το 1989 μειώθηκαν σε 700 το 2023.
Τα παρακάτω αποσπάσματα από το δελτίο τύπου της Πρωτοβουλίας πολιτών για το Σιδηροδρομικό δίκτυο νομού Πέλλας, τον Φεβρουάριο του 2011 φωτογραφίζουν το καταστροφικό αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ στην Κεντροδυτική Μακεδονία, δια μέσου της τότε ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
«Μαύρη Κυριακή για το πολύπαθο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι αυτή της 30ης Ιανουαρίου καθώς δεκάδες δρομολόγια καταργούνται επιταχύνοντας έτσι τον από καιρό προαναγγελθέντα θάνατό του.
Με πρόσχημα την εξυγίανση του ΟΣΕ και τον περιορισμό των πλασματικών του ελλειμμάτων, η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών (Ρέπας-Μαγκριώτης),ολοκληρώνοντας το καταστροφικό έργο των προκατόχων της (Χατζηδάκης-Στυλιανίδης), δεν δίστασε να προχωρήσει στην κατάργηση ακόμη και κερδοφόρων δρομολογίων με ταυτόχρονο διπλασιασμό της τιμής των εισιτηρίων. προετοιμάζοντας ταυτόχρονα το έδαφος για το ξεπούλημα του σιδηροδρομικού δικτύου και της ακίνητης περιουσίας του Ο.Σ.Ε. στούς ιδιώτες »
«Ένα εξάμηνο μετά την κατάργηση της σύνδεσης με την Κοζάνη, η κατάργηση των δρομολογίων Έδεσσας –Φλώρινας, που σύμφωνα με δηλώσεις αρμοδίων μεταξύ των οποίων και του πρώην προέδρου του Ο.Σ.Ε. Γιάννη Μπαλτά, παρουσίαζαν από ικανοποιητική ως πολύ μεγάλη πληρότητα, έρχεται να ολοκληρώσει την σιδηροδρομική απομόνωση της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας στρέφοντας τους πολίτες στη χρήση του Ι.Χ. και τα Κ.Τ.Ε.Λ.»
«Η τραγική ειρωνεία είναι πως όλα αυτά συμβαίνουν μόλις τρία χρόνια μετά την ανακαίνιση αυτών των γραμμών (2003-2007) που απορρόφησε το ευσεβές ποσό των 43 εκ. €»
Στις 19 Μαρτίου του 2011 η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΕΛΛΑΣ σε συντονισμό με δεκάδες άλλες συλλογικότητες και κινήματα από την Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και τη Θεσσαλονίκη υπερασπίστηκαν το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα του σιδηρόδρομου με πορεία στην πόλη της Έδεσσας ,με μεγαλειώδη συγκέντρωση στο Σ.Σ.Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια με πορεία ως την πλατεία Αριστοτέλους δια μέσου της Εγνατίας. Οι διαδηλωτές απαίτησαν την επαναλειτουργία των κομμένων δρομολογίων, όπως αυτά για τη Φλώρινα και την Κοζάνη , τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων των τρένων μετά από τις τελευταίες ληστρικές αυξήσεις ,αλλά και των άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς και την υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεση της Θεσσαλονίκης με το νομό Πέλλας μέσω Γιαννιτσών.
Στο ίδιο μήκος κύματος των ιδιωτικοποιήσεων κινήθηκε και η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ (2012-2015) των Σαμαρά -Βενιζέλου που έβαλε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Υπερταμείο με σκοπό να την ξεπουλήσει.
Το 2017 η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχωρά στο ξεπούλημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ-που είχε ήδη περάσει στο ελληνικό δημόσιο με το νόμο 3891,το Νοέμβρη του 2010, με σκοπό να πουληθεί μέσω ΤΑΙΠΕΔ στους ιδιώτες .
Toν Ιανουάριο του 2017 υπογράφεται μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ιταλικής της Ferrovie dello Stato Italiane Group (FSI), η σύμβαση πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε στην FSI, έναντι του εξευτελιστικού τιμήματος των 45 εκατ. Ευρώ, ενώ η ιταλική εταιρία θα επιδοτούνταν ετήσια με 50 εκ € για τις «άγονες γραμμές» μεταξύ των οποίων σκανδαλωδώς και το δρομολόγιο Αθήνα -Θεσσαλονίκη. Η σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας όπως λέγεται η επιδότηση των «άγονων γραμμών» ανανεώθηκε τον Απρίλη του 2022 για άλλα 15 χρόνια με κόστος 750 εκ.€ και την υπέγραψαν: ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής και ο Υπουργός Οικονομικών,Χρήστος Σταϊκούρας από τη μιά με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Maurizio Capotorto από την άλλη.
Αξίζει όμως να αναφερθεί πως πριν από την υπογραφή της παραπάνω σύμβασης, υπογράφτηκε Μνημόνιο Συνεργασίας στις 29 Νοεμβρίου 2019 μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και του Ιταλού πρέσβη Luigi Maras. Το μνημόνιο αφορούσε εκτός από την επιδότηση των «άγονων γραμμών» ταυτόχρονη εξασφάλιση επενδύσεων 2,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα μέσα στα επόμενα 9 χρόνια για ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Βασική προϋπόθεση όπως καταγράφεται στο άρθρο 20 του μνημονίου είναι το Ελληνικό Δημόσιο να προβεί στην:
1) Ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι τέλος του 2021.
2) Να θέσει σε λειτουργία το ETCS στον άξονα Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι τέλος του 2021.

Ωστόσο, τίποτε δεν υλοποιήθηκε απ΄ όσα προβλέπονταν στο παραπάνω μνημόνιο συνεργασίας. Ούτε έργα σηματοδότησης, ούτε η λειτουργία του ETCS ολοκληρώθηκαν μέχρι το τέλος του 2021 από το ελληνικό Δημόσιο, αλλά και ούτε επενδύσεις ξεκίνησαν από την ιταλική εταιρεία. Αντίθετα,το ελληνικό Δημόσιο κατέβαλλε κανονικά την επιδότηση των 50 εκατομμυρίων ετησίως για τις άγονες γραμμές.
Επί πλέον έναντι συνολικού τιμήματος 22 εκάτ. ευρώ, το Νοέμβρη του 2019 υπογράφτηκε η σύμβαση πώλησης του 100% της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία είναι κατά 100% θυγατρική της ιταλικής Ferrovie Dello Stato Italiane . Η σύμβαση υπoγράφηκε από τον εκτελεστικό πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππο Τσαλίδη.
Μέσα απ΄αυτό το χάος και την απαξίωση του σιδηρόδρομου που δημιουργήθηκε από την λατρευτική σχέση των κυβερνώντων με τις ιδιωτικοποιήσεις και το κέρδος των επενδυτών και την αναλγησία τους για το κοινό καλό ήρθε η αποφράδα ημέρα του ολοκαυτώματος των Τεμπών.
Αν και στατιστικά ο σιδηρόδρομος είναι παγκόσμια το ασφαλέστερο μέσο μετακίνησης η δραματική αυτή εξέλιξη που δημιουργεί αναπόφευκτα φοβικά αντανακλαστικά απέναντί του θα οδηγήσει χιλιάδες μετακινούμενους πολίτες στην αποφυγή του τρένου και στη στροφή τους προς άλλα ιδιωτικά μέσα μετακίνησης (όπως τα ΚΤΕΛ) όπως και στη χρήση του Ι.Χ. με αποτέλεσμα να εκτίθενται στους κινδύνους των τροχαίων ατυχημάτων μέσα στο επίσης ανεπαρκές οδικό δίκτυο!
Όμως γι΄αυτό το έγκλημα κανείς υπόλογος πραγματικός η ηθικός αυτουργός δε θα εξεταστεί από καμιά επιτροπή και δε θα δικαστεί από κανένα δικαστήριο!
Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Ν. ΠΕΛΛΑΣ εδώ και 16 χρόνια έχει αναδείξει τη σπουδαιότητα υλοποίησης της Προαστιακής Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Ν.Πέλλας μέσω Γιαννιτσών για τα πολλαπλά ανταποδοτικά της οφέλη ανάμεσα στα οποία είναι και η ασφαλής μετακίνηση των πολιτών με την αποφυγή των τροχαίων ατυχημάτων.
Παρότι η σύνδεση αυτή έχει ενταχθεί στην Τελική έκθεση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών και παρά τις δεσμεύσεις του τότε Πρωθυπουργού Α. Τσίπρα στο 11ο Περιφερειακό Συνέδριο για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση της Κεντρικής Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη (28/03/2018) αλλά και του τότε υπουργού Μεταφορών & Υποδομών Χ. Σπίρτζη φάνηκε πως τελικά δεν υπήρξε η απαιτούμενη πολιτική βούληση για την υλοποίησή της.
Η συνέχιση των διεκδικήσεων για την υλοποίηση αυτής σύνδεσης, την υπεράσπιση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του σιδηρόδρομου και την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών είναι υποχρέωση όλων μας και κύρια των εκλεγμένων αντιπροσώπων στην τοπική αυτοδιοίκηση και το εθνικό κοινοβούλιο.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Ν. ΠΕΛΛΑΣ

Μοιραστείτε με τους φίλους σας
Μοιράσου με τους φίλους σου